Aktualności

Agencja

FE

RPO

Pożyczki

Zasoby

Projekty

Kontakt

WMARR logo

Znajdź na stronie

Pytania i odpowiedzi

logo_RPO_2014_2020_flaga.jpg

1. Czy w przypadku gdy podstawą do obliczenia obrotów jest Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów, jako obrót bierzemy kolumnę 7 Wartość sprzedanych towarów i usług czy też łącznie kolumnę 7 i kolumnę 8 Pozostałe przychody ?

Należy uwzględnić łącznie kolumnę 7 i z kolumny 8 wszystko to, co stanowi podstawę do obliczenia zaliczki na podatek CIT albo PIT.

2. Czy w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą,  razem z współmałżonkiem - osobą współpracującą, można do FTE zaliczyć osobę współpracującą?

Można pod warunkiem, że osoba współpracująca jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub gdy otrzymuje  środki finansowe stanowiące wynagrodzenie za wykonaną pracę, od   których przedsiębiorca odprowadza do US zaliczkę na podatek dochodowy.


3. Czy opłaty leasingowe mogą być finansowane ze środków grantu?

Opłaty leasingowe, które się wiążą z leasingiem operacyjnym infrastruktury wykorzystywanej w bieżącej działalności firmy i finansowane w ramach zobowiązań krótkoterminowych, oraz niefinansowane z funduszy, programów, środków, instrumentów UE lub źródeł pomocy krajowej albo zagranicznej, mogą być finansowane ze środków grantu.




4. Przykłady  weryfikacji spadku łącznych obrotów przedsiębiorcy w ciągu dowolnie wybranych 3 kolejnych miesięcy kalendarzowych przypadających w okresie od 1 marca 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o dofinansowanie

 

 

Przykład 1weryfikacja spadku łącznych obrotów przedsiębiorcy w ciągu dowolnie wybranych 3 kolejnych miesięcy kalendarzowych przypadających w okresie od 1 marca 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o dofinansowanie w porównaniu do łącznych obrotów z 3 następujących po sobie miesięcy 2020 r. poprzedzających wybrane miesiące (tj. do porównań nie można uwzględnić grudnia 2019):

Dowolnie wybrane 3 kolejne miesiące kalendarzowe przypadające w okresie od 1 marca 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o dofinansowanie

3 następujące po sobie miesiące 2020 r. poprzedzające wybrane miesiące (tj. do porównań nie można uwzględnić grudnia 2019)

Lipiec 2020

Sierpień 2020

Wrzesień 2020

Styczeń 2020

Luty 2020

Marzec 2020

2500

3500

2750

1000

10000

5500

Suma obrotów tych miesięcy: 8 750 zł

Suma obrotów tych miesięcy: 16 500 zł

Spadek obrotów o 7 750 zł  (= 16500 - 8750),  tj. o 46,969%,
co wynika z następującego wyliczenia: (16 500 - 8750) / 16 500 * 100%

Ilość punktów przyznanych za to kryteriów wyniesie zatem: 46,969%-30,000% = 16 969 punktów

 

 

Przykład 2 – weryfikacja spadku łącznych obrotów przedsiębiorcy w ciągu dowolnie wybranych 3 kolejnych miesięcy kalendarzowych przypadających w okresie od 1 marca 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o dofinansowanie w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 3 kolejnych miesięcy kalendarzowych 2019 roku

Dowolnie wybrane 3 kolejne miesiące kalendarzowe przypadające w okresie od 1 marca 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o dofinansowanie

Analogiczne 3 kolejne miesiące kalendarzowe 2019 roku

Kwiecień 2020 -------------------------------> Kwiecień 2019
Maj 2020 -------------------------------> Maj 2019
Czerwiec 2020 -------------------------------> Czerwiec 2019

1500

2000

1000

8000

7500

10000

Suma obrotów wybranych 3 kolejnych miesięcy 2020 r.: 4 500 zł

Suma obrotów wybranych 3 kolejnych miesięcy 2019 r.: 25 500 zł

Spadek obrotów o 21 000,00 zł (= 25 500 – 4 500),  tj. o 82,352%,
co wynika z następującego wyliczenia: (25 500-4500) / 25 500 * 100%

Ilość punktów przyznanych z to kryteriów wyniesie zatem: 82,352%-30,000% = 52 352 punkty







5. Czy przedsiębiorca może ubiegać się o grant, jeśli prowadził działalność gospodarczą na 31.12.2019, posiadał siedzibę oraz odprowadzał podatek dochodowy w woj. warmińsko-mazurskim,  a w 2020 r. zawiesił na pewien okres działalność i ponownie ją podjął? Czy miesiące w których działalność była zawieszona można uwzględnić  do porównania spadku obrotów?

Przedsiębiorca może ubiegać się o grant,  spełnia bowiem kryterium obligatoryjne nr 1 w poniższym zakresie:

„- przynajmniej od 31 grudnia 2019 r. do dnia złożenia wniosku posiada siedzibę / oddział /miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie woj. warmińsko-mazurskiego i prowadzi działalność na terenie województwa warmińsko-mazurskiego oraz odprowadza swój podatek dochodowy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego (decydująca jest właściwość urzędu skarbowego znajdującego się na terenie województwa warmińsko-mazurskiego).”

Natomiast nie może uwzględnić do porównania spadków obrotów miesięcy, w których działalność była zawieszona.


6. Czy do sumy etatów można ująć etaty pracowników zatrudnionych poza województwem warmińsko-mazurskim?

Określając zatrudnienie można ująć pracowników zatrudnionych poza województwem warmińsko-mazurskim pod warunkiem, że będą to osoby zatrudnione w firmie na umowę o pracę.


7. Spółka, będąca czynnym podatnikiem VAT, w kwietniu 2019 roku sprzedała dużą nieruchomość i musiała tę transakcję wykazać w deklaracji VAT (część C wiersz 1) jako sprzedaż zwolnioną (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT). Czy musimy wykazać ją jako obrót?  

Tak,  jeżeli sprzedaż nieruchomości podlega ujęciu w deklaracji VAT w polu nr 10 to powinna być wykazana jako obrót.


8. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, jako obroty  (zgodnie z Regulaminem naboru str. 19) wykazuje sprzedaż towarów i usług z deklaracji VAT lub ewidencji  JPK_VAT. Czy pozycja 40 z deklaracji VAT-7 powinna być  rozumiana jako obrót?

Obrót w tym przypadku jest rozumiany jako sprzedaż towarów i usług wykazana w deklaracjach VAT lub ewidencji JPK_VAT, czyli pozycja 40 z deklaracji pomniejszona o pozycje 23, 25,27,29, 32 i 34.


9. Wnioskodawca nie będący podatnikiem VAT, sprzedał część środków trwałych stanowiących majątek firmy. Czy sprzedaż tych środków powinna być wliczona do obrotu?

Tak, jeśli sprzedaż stanowi przychód w rozumieniu ustawy CIT lub ustawy PIT i  stanowi podstawę do obliczenia zaliczki na podatek CIT lub PIT. Co do zasady będzie zatem wliczona do obrotu. W przypadku podatnkików prowadzących PKPiR w obliczeniu obrotu należy brać pod uwagę zarówno wartość sprzedaży towarów i usług jak i pozostałe przychody.

10. Czy dotacja w formie grantu jest opodatkowana ?

Dotacja nie jest opodatkowana

11. Czy mogę kwalifikować koszty związane z wynagrodzeniem pracowników?

Wydatkami związanymi z otrzymanym grantem (zgodnie z SZOOP Oś 1) są koszty związane z finansowaniem kapitału obrotowego i funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wsparcie może zostać przeznaczone na finansowanie kapitału obrotowego w celu zaspokojenia pilnych potrzeb. Natomiast ze względu na fakt, iż dofinansowanie rozliczane jest metodą uproszczoną przy użyciu tzw. stawki jednostkowej, nie będzie weryfikowane przez W-MARR S.A. w Olsztynie poniesienie wydatku.

12. Na kiedy należy obliczyć liczbę zatrudnionych osób?

Należy wskazać liczbę odpowiadającą wielkości zatrudnienia w przedsiębiorstwie (liczba etatów w oparciu o ekwiwalent pełnego czasu pracy FTE) wg stanu na moment składania wniosku o dofinansowanie w formie grantu, np. składając wniosek w listopadzie 2020 r. należy podać wielkość zatrudnienia (Liczbę pełnych etatów ) na dzień złożenia wniosku w listopadzie 2020 r.

13. Czy do liczby zatrudnionych wlicza się pracownika, który jest zatrudniony na umowę o pracę, ale jest obecnie na urlopie bezpłatnym?

Osoby przebywające na urlopie bezpłatnym są wliczane do ogólnej liczby zatrudnionych pod następującym warunkiem: w przypadku osób przebywających na urlopach bezpłatnych należy uwzględnić jedynie osoby, za które przedsiębiorca płaci składki pracownicze.

14. Czy do liczby zatrudnionych przy prowadzeniu indywidualnej działalności gospodarczej wlicza się osobę prowadząca tę działalność (gdy nie ma ona żadnej umowy o pracę )

Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą jest brana pod uwagę przy wyliczaniu statusu przedsiębiorstwa i FTE (FTE to termin oznaczający jednostkę, według której współczynnik zaangażowania lub zdolności pracownika jest przeliczany na 100% zdolności, czyli jest to odpowiednik pełnych etatów).

15. Jakie dane są potrzebne do obliczenia stawki jednostkowej ?

W celu prawidłowego określenia stawki jednostkowej brane będą pod uwagę następujące dane:

Liczba zatrudnionych osób:

  • Należy wskazać liczbę odpowiadającą wielkości zatrudnienia w przedsiębiorstwie (liczba etatów w oparciu o ekwiwalent pełnego czasu pracy FTE) wg stanu na moment składania wniosku o dofinansowanie w formie grantu. Pod uwagę bierzemy tylko osoby zatrudniane bezpośrednio przez przedsiębiorcę składającego wniosek o dofinansowanie oraz samozatrudnionych.
  • FTE to termin oznaczający jednostkę, według której współczynnik zaangażowania lub zdolności pracownika jest przeliczany na 100% zdolności, czyli jest to odpowiednik pełnych etatów. Na potrzeby kalkulacji FTE należy uwzględnić liczbę osób związanych z przedsiębiorcą stosunkiem pracy (jeśli właściciel jest pracownikiem firmy, jest uwzględniany w kalkulacji) w przeliczeniu na pełne etaty zgodnie z ustawowym czasem pracy.
  • Jeśli w umowie o pracę nie napisano inaczej, pracownika obowiązuje podstawowy wymiar czasu pracy. Oznacza on:
  • Ilość godzin pracy w ciągu dnia – 8
  • Ilość godzin pracy w tygodniu – przeciętnie 40, jeśli tydzień jest pięciodniowy,
  • Okres rozliczeniowy – nieprzekraczający 4 miesięcy.
  • Pełny wymiar czasu pracy został określony w art. 129 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, z późn. zm.).

 

W wyliczeniach nie uwzględniamy pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego oraz na zwolnieniu opiekuńczym ze względu na epidemię COVID-19.

 

Uwzględnia się natomiast pracowników przebywających na urlopie bezpłatnym oraz przebywających na zwolnieniu lekarskim czy świadczeniu rehabilitacyjnym. W przypadku osób przebywających na urlopach bezpłatnych czy na zwolnieniach należy uwzględnić jedynie osoby, za które przedsiębiorca płaci składki pracownicze.

 

Uwaga!

Wielkość zatrudnienia w przedsiębiorstwie na potrzeby określenia właściwej stawki jednostkowej liczona jest inaczej niż wielkość zatrudnienia, jaką należy wziąć pod uwagę, określając status przedsiębiorcy.

Na potrzeby określenia stawki jednostkowej należy uwzględnić liczbę osób zatrudnionych przez przedsiębiorcę na podstawie umowy o pracę w przeliczeniu na pełne etaty zgodnie z ustawowym czasem pracy oraz samozatrudnionych.

Dla określenia statusu przedsiębiorstwa podstawą jest rozporządzenie KE nr 651/2014, co oznacza, że przy wyliczaniu wartości dotyczących zatrudnienia należy dodatkowo uwzględnić dane przedsiębiorstw powiązanych i partnerskich, jak również uwzględnić w kalkulacji zatrudnienia m.in. właścicieli i osoby zatrudnione na podstawie umów cywilno-prawnych (o ile łączy ich stosunek pracy).

16. W jaki sposób dokonać zaokrąglenia otrzymanych wartości zatrudnienia FTE w przypadku gdy wynik nie jest liczbą całkowitą?

W przypadku gdy liczba etatów nie jest liczbą całkowitą należy dokonać zaokrąglenia w dół, np. jeśli na moment złożenia wniosku Wnioskodawca posiada 10,6 etatów, to we wniosku o dofinansowanie dokonuje zaokrąglenia w dół i wykazuje 10.

17. Czy do obliczenia stawki jednostkowej należy uwzględnić osoby zatrudnione na pół etatu?

Tak. Na potrzeby określenia stawki jednostkowej należy zatrudnienie osób zaangażowanych na pół etatu przeliczyć na ekwiwalent pełnego czasu pracy (FTE), zgodnie z wymiarem czasu pracy. Przykładowo, 2 osoby zatrudnione na pół etatu uwzględniamy jako 1 etat.

18. Czy do obliczenia stawki jednostkowej należy uwzględnić osoby zatrudnione na umowy cywilno-prawne?

Nie. Na potrzeby określenia stawki jednostkowej należy uwzględnić liczbę osób związanych z przedsiębiorcą stosunkiem pracy w przeliczeniu na pełne etaty zgodnie z ustawowym czasem pracy.

Na potrzeby kalkulacji FTE należy uwzględnić liczbę osób związanych z przedsiębiorcą stosunkiem pracy (jeśli właściciel jest pracownikiem firmy, jest uwzględniany w kalkulacji) w przeliczeniu na pełne etaty zgodnie z ustawowym czasem pracy.

Zatem wliczamy tylko zatrudnienie w ramach stosunku pracy, czyli w rozumieniu kodeksu pracy.

Nie wliczamy umów zlecenia i o dzieło.

19. Czy wielkość zatrudnienia na potrzeby stawki jednostkowej jest tożsama ze statusem firmy?

Nie. Wielkość zatrudnienia w przedsiębiorstwie na potrzeby określenia właściwej stawki jednostkowej liczona jest inaczej niż wielkość zatrudnienia, jaką należy wziąć pod uwagę, określając status przedsiębiorcy.

20. Czy powinienem uwzględnić pracowników podmiotów powiązanych?

Nie. Na potrzeby określenia stawki jednostkowej pod uwagę bierzemy tylko osoby zatrudniane bezpośrednio przez przedsiębiorcę składającego wniosek o dofinansowanie.

Do wnioskowania o wsparcie jest uprawniona indywidualnie każda z firm powiązanych i do wniosku wpisuje swoją własną liczbę pracowników, a nie łączną liczbę pracowników we wszystkich podmiotach powiązanych.

21. Czy mogę poprawić liczbę zatrudnionych w złożonym wniosku?

Jeśli firma pomyli się we wniosku o dofinansowanie wpisując liczbę zatrudnionych i sama zidentyfikuje ten błąd, to może wycofać błędnie wypełniony wniosek, a następnie sporządzić/wysłać wniosek zawierający poprawne dane. Nie ma możliwości wprowadzania zmian we wniosku już złożonym.

22. Jak mam wyliczyć wysokość stawki?

Wysokość stawki wylicza się automatycznie w Generatorze Wniosków o grant na podstawie liczby osób zatrudnionych przez przedsiębiorcę, zgodnie z Tabelą stawek jednostkowych w projektach w zakresie wsparcia utrzymania działalności w sytuacji nagłego niedoboru lub braku płynności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Tabela stawek jednostkowych stanowi załącznik do Regulaminu naboru w ramach wezwania do składania wniosków o granty na Kapitał obrotowy Regionalny Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego  na lata 2014-2020).

23. Na jakiej podstawie będą wypłacane środki?

Dofinansowanie przyznane Beneficjentowi wypłacane jest w formie grantu. Grant wypłacany jest na podstawie podpisanej umowy oraz po uprzednim wniesieniu należytego zabezpieczenia wykonania umowy o dofinansowanie w formie grantu wniesionego przez Beneficjenta i  zaakceptowanego przez WMARR S.A. w Olsztynie.

Grant wynosi 100% dofinansowania i wypłacany jest jednorazowo.

24. Czy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej może otrzymać wsparcie?

Tak. Wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej są przedsiębiorcami i mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach konkursu.

25. Czy konieczne jest utrzymanie tych samych pracowników, którzy byli zatrudnieni w momencie składania wniosku i podpisania umowy ?

Środki przekazywane na kapitał obrotowy nie są powiązane z koniecznością utrzymania poziomu zatrudnienia. W trakcie realizacji projektu przedsiębiorca może dokonywać zmian w zakresie personelu przedsiębiorstwa.

26. Czy spółka działająca krócej niż 12 miesięcy nie dostanie wsparcia?

Jednym z warunków kwalifikacji do projektu grantowego „Wsparcie antykryzysowe dla mikro i małych przedsiębiorstw Warmii i Mazur” jest prowadzenie działalności na dzień 31 grudnia 2019 r. Firmy zarejestrowane na ten dzień są uprawnione do otrzymania wsparcia w ramach konkursu, a więc również te działające krócej niż 12 miesięcy.

Warunek uznaje się za spełniony w sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadził w tym dniu działalność, tj. na przykład na ten dzień nie była ona zawieszona.

27. Czy będą realizowane postępowania o zamówienia w przypadku uzyskanych grantów?

Nie. Z uwagi, że grant jest rozliczany na podstawie stawek jednostkowych grantobiorcy nie mają obowiązku stosowania zasad dotyczących udzielania zamówień w projekcie, które są określone w rozdziale 6.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.

28. Czy z dotacji można opłacić zaległe i bieżące składki ZUS?

Tak. Wydatki mogą dotyczyć pokrycia bieżących opłat i kosztów (m.in wynagrodzenia pracowników, ZUS, koszty wynajmu, inne opłaty i koszty bieżące, inne zobowiązania publiczno-prawne, finansowania kapitału obrotowego).

29. Na jakim etapie muszę złożyć oświadczenie o statusie mikro bądź małego przedsiębiorcy?

Oświadczenie o statusie mikro bądź małego przedsiębiorcy będzie wymagane na etapie złożenia papierowej wersji wniosku.

30. Jaki jest warunek wypłaty dofinansowania?

Dofinansowanie wypłacane jest po ustanowieniu i wniesieniu przez Beneficjenta zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z Umowy, w formie: weksla in blanco, z podpisem notarialnie poświadczonym wraz z deklaracją wekslową, zgodnie ze wzorami opublikowanymi na internetowej stronie naboru działającej pod adresem www.wmarr.olsztyn.pl, a w przypadku grantu przekraczającego kwotę 24.000 zł  ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia w formie wybranej spośród wskazanych w Regulaminie naboru na kwotę odpowiadającą co najmniej 120% powierzonego grantu, pod warunkiem jego akceptacji przez W-MARR S.A. w Olsztynie.

Możliwe jest osobiste podpisanie weksla przez osoby reprezentujące Wnioskodawcę w siedzibie W-MARR S.A. w Olsztynie.

Formy dodatkowego zabezpieczenia:

  • zastaw rejestrowy na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów, W-MARR S.A. w Olsztynie wymaga przelewu wierzytelności z umowy ubezpieczenia przedmiotu zastawu na W-MARR S.A. w Olsztynie,
  • hipoteka ustanowiona na nieruchomości Grantobiorcy lub nieruchomości osób trzecich. W-MARR S.A. w Olsztynie wymaga przelewu wierzytelności z umowy ubezpieczenia zabudowanej nieruchomości na W-MARR S.A. w Olsztynie,
  • poręczenie według prawa cywilnego udzielone przez inne osoby/podmioty niż poręczyciele wekslowi,
  • gwarancja bankowa,
  • inne, po uprzedniej weryfikacji i zaakceptowaniu przez W-MARR S.A. w Olsztynie.

 

Zabezpieczenie prawidłowej realizacji Umowy opisane jest w § 5 Umowy.

31. Czy na potrzeby wyliczenia stawki jednostkowej dopuszczalne jest wskazanie we wniosku o dofinansowanie mniejszej liczby pracowników – a więc takiej, jaką beneficjant [planuje objąć wnioskiem, nie zaś stanu zatrudnienia wszystkich pracowników, a więc i tych , których Beneficjent nie planuje obejmować projektem?

Dopuszczalne jest ubieganie się o dofinansowanie mniejszej liczby osób niż ta, która wynika z obliczonego FTE firmy.

32. Trudna sytuacja ekonomiczna na 31.12.2019 kiedy występuje?

Dofinansowanie w ramach konkursu mogą otrzymać wyłącznie przedsiębiorcy, którzy na dzień 31 grudnia 2019 r. nie znajdowali się w trudnej sytuacji zgodnie z art. 2 pkt 18 rozporządzenia KE nr 651/2014.

Żeby sprawdzić, czy Twoje przedsiębiorstwo nie było w trudnej sytuacji ekonomicznej, musisz dokonać analizy danych finansowych wg stanu na koniec 2019 r.:

Jeśli Twoja firma istnieje od ponad trzech lat, jej zakumulowane straty (jeśli występują) nie mogą przekraczać połowy kapitałów. W tym celu zsumuj kapitał podstawowy, własny, zapasowy, kapitał z aktualizacji wyceny, pozostałe kapitały rezerwowe (w zależności od tego, jakie z tych wielkości są ujęte w księgach Twojej firmy) i odnieś do sumy strat z lat ubiegłych i z 2019 r.;

Twoje przedsiębiorstwo na koniec 2019 r. nie mogło podlegać zbiorowemu postępowaniu w związku z niewypłacalnością, postępowaniu likwidacyjnemu, upadłościowemu lub rozwiązaniu / wykreśleniu z rejestrów;

Twoje przedsiębiorstwo otrzymało pomoc na ratowanie i na koniec 2019 r. nie spłaciło pożyczki lub nie zakończyło umowy o gwarancję lub otrzymało pomoc na restrukturyzację i na 31.12.2019 r. nadal podlegało planowi restrukturyzacyjnemu; wartość zobowiązań pieniężnych firmy nie przekraczała wartości jej majątku przez okres dłuższy niż 24 miesiące.

Szczegółowe zasady określające kryteria przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji znajdziesz w art. 2 pkt 18 rozporządzenia KE nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.

W przypadku, gdy twój wniosek o grant zostanie oceniony pozytywnie, przed podpisaniem umowy  WMARR zwróci się z prośbą o przedstawienie dokumentów źródłowych, które potwierdzą, że nie pozostawałeś w trudnej sytuacji zgodnie ze złożonym oświadczeniem. Dokumenty, które przed podpisaniem umowy będą weryfikowane:

  • bilans i rachunek zysków i strat na 31.12.2019 (kserokopia potwierdzona za zgodność z oryginałem) - w przypadku spółek prawa handlowego, spółek cywilnych, spółek partnerskich oraz innych podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania, 
  • księga przychodów i rozchodów dla podmiotów zobowiązanych do jej sporządzania, PIT za rok 2019 (kserokopia potwierdzona za zgodność z oryginałem) – w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nie zobowiązanych do sporządzania bilansu i rachunku zysków i strat.

33. Czy przedsiębiorca może złożyć kilka wniosków?

Nie. Wnioskodawca w ramach niniejszego naboru może złożyć jeden wniosek o dofinansowanie.

34. Koszty kwalifikowane, jak będą weryfikowane i na jakim etapie?

Projekt jest rozliczany na podstawie stawek jednostkowych, czyli jednej z uproszczonych metod rozliczania projektów. Wydatki rozliczone za pomocą stawki jednostkowej są traktowane jako wydatki poniesione. Przedsiębiorca nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych na potwierdzenie poniesienia wydatków rozliczanych stawką jednostkową.

35. Czy jeśli firma będzie działać przez kolejne 3 miesiące od otrzymania dotacji, a ja będę w trakcie tych trzech miesięcy zmuszony zwolnić pracowników, to czy dotację będę musiał zwrócić?

Jeśli stan zatrudnienia nie zostanie utrzymany, dotacja nie będzie podlegała zwrotowi.

36. Czy warunkiem wnioskowania o wsparcie jest brak zaległości w podatkach i składkach na ubezpieczenie społeczne?

Zgodnie z dokumentacją konkursową, warunkiem otrzymania dofinansowania jest złożenie oświadczenia o braku zaległości publicznoprawnych.

Przedsiębiorca może mieć zaległości z tytułu należności publicznoprawnych, tylko pod warunkiem, że w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 w 2020 r. złożył do właściwego organu/organów wniosek/wnioski o skorzystanie z instrumentów wsparcia w ramach pakietu ustaw składających się na tzw. Tarczę antykryzysową, w zakresie zwolnienia lub przesunięcia terminów uiszczania danin publicznych. Jednocześnie zobowiązuje się przedstawić potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie takich wniosków na wezwanie WMARR przed podpisaniem umowy o grant, np.: zwolnienie ze składek ZUS na 3 miesiące, odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności ZUS, umorzenie całości lub części zaległości podatkowej, odroczenie terminu zapłaty zaliczek na podatek od wypłacanych wynagrodzeń.

37. Czy przedsiębiorca, którego siedziba znajduje się w woj. warmińsko-mazurskim a podatek dochodowy odprowadza poza naszym województwem uprawniony jest do  ubiegania się o grant?

Nie. Wnioskodawcą może być mikro i mały przedsiębiorca, który posiada przynajmniej od 31.12.2019 r. do dnia złożenia wniosku siedzibę / oddział /miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie woj. warmińsko-mazurskiego i prowadzi działalność na terenie województwa warmińsko-mazurskiego oraz odprowadza swój podatek dochodowy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego (decydująca jest właściwość urzędu skarbowego znajdującego się na terenie województwa warmińsko-mazurskiego).

38. Czy w grantach obowiązuje okres trwałości?

Okres trwałości nie obowiązuje przy grantach na kapitał obrotowy.

39. Czy mogę być wnioskodawcą, jeśli nie zatrudniam pracowników?

W rozumieniu zasad konkursu jest Pan pracownikiem swojej firmy. Może Pan wnioskować o wsparcie na 1 pracownika na okres 3 miesięcy.

40. Czy mogę wycofać złożony wniosek?

Wnioskodawca ma możliwość wycofania wniosku o dofinansowanie. W takim przypadku wnioskodawca wycofuje wniosek o dofinansowanie  zgodnie z regulaminem naboru § 4.

41. Kiedy mogę złożyć kolejny (po wycofaniu pierwszego wniosku) wniosek?

Wnioskodawca może złożyć kolejny wniosek o dofinansowanie w naborze, wyłącznie w przypadku, gdy wycofał wniosek o dofinansowanie w trybie, o którym mowa w § 4.

42. Co będzie decydować o przyznaniu dofinansowania?

O przyznaniu dofinansowania decydują kryteria obligatoryjne, punktowe i rozstrzygające. Szczegółowy wykaz znajduje się w Regulaminie naboru – załącznik nr 1 oraz w Szczegółowym opisie osi priorytetowej I Inteligentna Gospodarka Warmii i Mazur Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 (str. 494-503)

43. Kiedy zostanie uruchomiony Generator Wniosków ?

Generator Wniosków o grant jest uruchomiony, wypełnianie wniosków jest już możliwe. (Wniosek o dofinansowanie należy złożyć wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem Generatora Wniosków o grant. Wszelkie inne postaci elektronicznej lub papierowej wizualizacji treści wniosku nie stanowią wniosku o dofinansowanie i nie będą podlegać ocenie).

44. Jak rozliczyć stawkę jednostkową?

Rozliczenie stawki jednostkowej jest dokonywane na podstawie liczby miesięcy utrzymanej działalności przedsiębiorstwa, przy czym za utrzymanie funkcjonowania przedsiębiorstwa rozumie się prowadzenie działalności gospodarczej. Weryfikacja utrzymania prowadzenia działalności gospodarczej zostanie dokonana na etapie rozliczenia dofinansowania poprzez sprawdzenie we właściwych rejestrach publicznych.

45. Czy konieczny jest oddzielny rachunek bankowy aby przekazać dofinansowanie?

Nie. Nie ma konieczności prowadzenia wyodrębnionego rachunku dla grantu.

46. Czy wniesienie zabezpieczenia umowy jest obowiązkowe?

Tak. Jest to niezbędne do wypłaty dofinansowania przez WMARR.

Brak ustanowienia lub niewniesienie zabezpieczenia w terminie wynikającym z umowy i formie zaakceptowanej przez WMARR, stanowi podstawę do wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym.

Wnioskodawca zobowiązany jest do ustanowienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy o powierzenie grantu, w formie: weksla in blanco, z podpisem notarialnie poświadczonym wraz z deklaracją wekslową, zgodnie ze wzorami opublikowanymi na internetowej stronie naboru działającej pod adresem www.wmarr.olsztyn.pl, a w przypadku grantu przekraczającego kwotę 24.000 zł  ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia w formie wybranej spośród wskazanych w Regulaminie naboru na kwotę odpowiadającą co najmniej 120% powierzonego grantu, pod warunkiem jego akceptacji przez ION (Instytucję Organizującą Nabór).

Możliwe jest osobiste podpisanie weksla przez osoby reprezentujące Wnioskodawcę w siedzibie ION (Instytucji Organizującej Nabór).

Formy dodatkowego zabezpieczenia:

  • zastaw rejestrowy na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów, ION wymaga przelewu wierzytelności z umowy ubezpieczenia przedmiotu zastawu na ION,
  • hipoteka ustanowiona na nieruchomości Grantobiorcy lub nieruchomości osób trzecich. ION wymaga przelewu wierzytelności z umowy ubezpieczenia zabudowanej nieruchomości na ION,
  • poręczenie według prawa cywilnego udzielone przez inne osoby/podmioty niż poręczyciele wekslowi,
  • gwarancja bankowa,
  • inne, po uprzedniej weryfikacji i zaakceptowaniu przez ION.

47. W jakiej sytuacji trzeba będzie zwrócić dotację?

Wsparcie jest bezzwrotne. Ewentualny zwrot może dotyczyć sytuacji, gdy firma zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zadeklarowanym wskaźnikiem rezultatu – Liczba miesięcy utrzymania działalności przedsiębiorstwa.

Jest to okres 1, 2, 3 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej (zwrot proporcjonalny do liczby miesięcy, w których firma zaprzestanie prowadzenia działalności). Podobnie, jeśli nieprawidłowo zostanie określony status mikro lub małego przedsiębiorcy, albo zadeklarowane zostanie, że 31.12.2019 firma nie była w trudnej sytuacji, a na etapie rozliczenia zaliczki okaże się, że była – w takich sytuacjach zwrot 100%.

48. Jak zostanie zweryfikowane utrzymanie działalności firmy?

Wskaźnik rezultatu zostanie zweryfikowany przez WMARR na etapie realizacji umowy, w szczególności poprzez sprawdzenie w ogólnodostępnych rejestrach, czy przedsiębiorca utrzymał prowadzenie działalności zgodnie z zadeklarowanym okresem, na który otrzymał wsparcie finansowe. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 22-24 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2019r. poz. 1292,z późn. zm.), otwarcie likwidacji lub otwarcie postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego przedsiębiorcy jest traktowane jako zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej.

49. Jaki jest maksymalny limit wsparcia dla jednego przedsiębiorcy, możliwy do uzyskania z różnych źródeł?

Maksymalny limit wsparcia dla jednego przedsiębiorcy, możliwy do uzyskania z różnych źródeł wynosi 800 tys. euro.

Określa to Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2020 r. w sprawie udzielania pomocy w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 (Dz. U. poz 773).

Ocena kryterium w zakresie nieprzekraczania dostępnych limitów pomocy zgodnie z Rozporządzeniem MFiPR, tj. 800 tys. euro dla jednego przedsiębiorcy, dokonana będzie na podstawie oświadczenia załączonego do wniosku o dofinansowanie oraz formularza składanego przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

50. Czy można łączyć pomoc w ramach dotacje na kapitał obrotowy z inna pomocą publiczną?

Tak, wsparcie z konkursu będzie można łączyć z innymi formami wsparcia związanymi z COVID-19, w szczególności niestanowiącymi pomocy publicznej. W przypadku, gdy wsparcie w ramach konkursu jest łączone z innymi formami wsparcia związanego z COVID-19 stanowiącego pomoc publiczną, mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce w postaci subwencji i ulg w płatnościach, łączny limit pomocy uzyskanej z różnych źródeł nie może przekroczyć 800 tys. euro, zaś w przypadku beneficjentów działających w (i) sektorze rybołówstwa i akwakultury nie może przekroczyć 120 tys. EUR, a (ii) w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych – 100 tys. EUR. Dotyczy to np. dodatkowych zwolnień z podatku od nieruchomości. Pewne ograniczenia mogą mieć zastosowanie w przypadku pomocy przyznanej na projekty badawczo-rozwojowe związane z COVID-19) i selektywnych subsydiów płacowych, w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych do maksymalnej intensywności w tych sekcjach. Pomoc publiczna udzielana w ramach niniejszego naboru może być kumulowana z inną pomocą publiczną do łącznego limitu nieprzekraczającego 800 tys. EUR (w przypadku przedsiębiorców działających w grupie, limit ten stosuje się do całej grupy).

 

Przedsiębiorca może to sprawdzić na stronie: https://www.uokik.gov.pl/covid19_a_pomoc_publiczna.php#faq3997

Wsparcie w ramach naboru może być łączone z pomocą de minimis. Wartość dotychczasowej pomocy de minimis nie ma wpływu na możliwą do otrzymania wysokość wsparcia w ramach naboru.

51. Definicja pracownika na potrzeby kwalifikacji przedsiębiorstwa do udziału w naborze

Na potrzeby ustalenia statusu mikro lub małego przedsiębiorstwa, należy stosować zapisy ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE) NR 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. UE L 187/1).

Zgodnie z tym aktem prawnym w skład personelu wchodzą: (i) pracownicy, (ii) osoby pracujące dla przedsiębiorstwa, podlegające mu i uważane za pracowników na mocy prawa krajowego, (iii) właściciele-kierownicy oraz (iv) partnerzy prowadzący regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiący z niego korzyści finansowe.

W liczbie pracowników nie uwzględnia się pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych i zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Uwzględnia się natomiast pracowników przebywających na urlopie bezpłatnym oraz przebywających na zwolnieniu lekarskim czy świadczeniu rehabilitacyjnym.

Sposób przeliczania liczby pracowników na potrzeby ustalenia, czy przedsiębiorca mieści się w limicie zatrudnienia przewidzianym dla  mikro lub małego przedsiębiorcy odbywa się poprzez wyliczenie Rocznych Jednostek Rozliczeniowych (RJR), o których mowa w dokumentacji naboru, a nie poprzez sumowanie liczby osób.

Ostatnio zmieniany piątek, 06 listopad 2020 12:50

Kontakt

Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
w Olsztynie

Plac Gen. Józefa Bema 3, 10-516 Olsztyn
tel.: 89 521 12 50 - sekretariat e-mail: wmarr@wmarr.olsztyn.pl



Agencja urzęduje od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.30-15.30


Regionalny Fundusz Pożyczkowy
czynny od poniedziałku do piątku
w godzinach 7.30-15.30 pokój nr 15
tel. 89 521 12 79, 89 521 12 89

Punkt Informacyjny
FE WiM na lata 2021-2027

czynny od poniedziałku do piątku
w godzinach 7.30-15.30
tel. 89 521 12 54email: piwmarr@wmarr.olsztyn.pl

Deklaracja Dostępności

Przydatne linki:
instytucja_sam poznaj_lepiej
facebook_s youtube_s