Aktualności

Agencja

FE

RPO

Pożyczki

Zasoby

Projekty

Kontakt

WMARR logo

Znajdź na stronie

PODDZIAŁANIE 1.2.2

Kosztem kwalifikowanym jest jedynie leasing finansowy. W Załączniku „Wytyczne w sprawie kwalifikowalności wydatków ………” zapisano, że kosztem kwalifikowanym jest „dzierżawa/najem instalacji lub maszyn (forma leasingu finansowego obejmująca obowiązek zakupu aktywów przez beneficjenta po wygaśnięciu umowy)”.
Tak, w ramach pomocy udzielanej na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych. Zgodnie z zapisami art. 25 pkt.3 ppkt a) rozporządzenia 651/2014 koszty personelu: badaczy, techników i pozostałych pracowników pomocniczych w zakresie, w jakim są oni zatrudnieni przy danym projekcie.

Zgodnie z Szczegółowym opisem osi priorytetowej I Inteligentna Gospodarka Warmii i Mazur Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 dla działania 1.2 Innowacyjne firmy Poddziałanie 1.2.2 Współpraca biznesu z nauką pkt.21 Maksymalny poziom dofinansowania całkowitego wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu ( środki UE + ewentualne współfinansowanie z budżetu Państwa lub innych źródeł przyznawane beneficjentowi przez właściwą instytucję) dla eksperymentalnych prac rozwojowych dla dużych przedsiębiorstw wynosi 25 %.

W odpowiedzi na pojawiające się pytania odnośnie kwalifikowalności wydatków związanych z wynagrodzeniami personelu w ramach poddziałania 1.2.2 schemat C przypominamy, że zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO Warmia i Mazury 2014–2020 przedmiotem wsparcia w ww. schemacie jest zakup usług doradczych, technologii i wiedzy w jednostkach B+R lub od zespołów badawczo-rozwojowych.

Natomiast w schemacie B (zgodnie z SzOOP) wsparcie jest przeznaczone na finansowanie prac B+R, mogących obejmować prace realizowane przez pracowników firmy i/lub przez zewnętrzny podmiot oferujący usługi B+R/naukowca, której udział jest obligatoryjny.

W związku powyższym finansowanie prac B+R realizowanych przez pracowników beneficjenta wpisuje się w zakres wsparcia jedynie w ramach schematu B.
Dofinansowaniem w ramach schematu C może być objęty zakup usług, technologii i wiedzy. Oznacza to, że beneficjent zobowiązany jest do wykazania, iż przeprowadził analizę rynku w celu konkurencyjnego wyboru Wykonawcy, spełniającego wymagania określone w kryteriach wyboru projektów.

W konkursach ogłaszanych w roku 2019 finansowanie prac B+R realizowanych przez pracowników beneficjenta wpisuje się w zakres wsparcia zarówno w schemacie B jak i schemacie C.

Zgodnie z opinią otrzymaną od Instytucji Zarządzającej finansowanie prac B+R realizowanych przez pracowników beneficjenta wpisuje się w zakres wsparciajedynie w ramach Schematu B. Dofinansowaniem w ramach Schematu C może być objęty zakup usług, technologii i wiedzy, co oznacza, że beneficjent zobowiązany jest do wykazania, że przeprowadził analizę rynku w celu konkurencyjnego wyboru Wykonawcy spełniającego wymagania określone w kryteriach wyboru projektów.

W konkursach ogłaszanych w roku 2019 finansowanie prac B+R realizowanych przez pracowników beneficjenta wpisuje się w zakres wsparcia zarówno w schemacie B jak i schemacie C.

Tak, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020.

Warmińsko – Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie w odpowiedzi na wniosek o doprecyzowanie zapisów § 22 ust. 1 i 2 wzoru umowy o dofinansowanie projektu wyjaśnia co następuje:

Wzór umowy o dofinansowanie został ustalony przez Instytucję Zarządzającą RPO WiM, która stanowi element dokumentacji konkursowej. Zgodnie z § 22 ust. 1 wzoru umowy, Beneficjent jest zobowiązany do przeniesienia na IZ praw autorskich do utworów powstałych w ramach projektu. Podstawą do korzystania z utworu przez Beneficjenta, Partnera oraz Wykonawcę / Twórcę utworu będzie licencja.

Dlatego też Beneficjent zobowiązany jest odpowiednio zabezpieczyć się na tę ewentualność z umowie z wykonawcami. Zgodnie z § 22 ust. 2. wzoru umowy - W przypadku zlecania wykonawcy części zadań w ramach Projektu obejmujących m. im. opracowanie utworu, Beneficjent zobowiązuje się do zastrzeżenia w umowie z wykonawcą, że autorskie prawa majątkowe do ww. utworów przysługują Beneficjentowi, na polach eksploatacji wskazanych uprzednio Beneficjentowi przez Instytucję Zarządzającą RPO WiM.

Powyższe oznacza, że Beneficjent powinien zapewnić sobie posiadanie wyłącznych nieograniczonych autorskich praw majątkowych do utworów wypracowanych w ramach realizowanego projektu.

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie, czy też zawierania umowy nie jest możliwe określenie jakie dokładnie utwory powstaną w ramach projektu i na jakich polach eksploatacji należy przenieść do nich prawa autorskie. Nabycie przez IZ autorskich praw majątkowych do utworu powstałego w ramach projektu możliwe jest dopiero po powstaniu konkretnego utworu i wówczas możliwe jest precyzyjne określenie pól eksploatacji dzieła. IZ przed zawarciem umowy prawno-autorskiej oceni jakie utwory powstały w ramach projektu, możliwe są do przyszłego wykorzystania i na jakich polach eksploatacji mogą być wykorzystywane. W związku z powyższym w chwili obecnej nie jest możliwe doprecyzowanie zapisów § 22 wzoru umowy o dofinansowanie.

Warmińsko – Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie jako IP wystąpi do IZ o opracowanie wzoru umowy prawno-autorskiej zawieranej pomiędzy IZ a Beneficjentem, obejmujący możliwie jak najszerszy katalog pól eksploatacji.

W przypadku Poddziałania 1.2.2 możliwy jest wybór wielu rodzajów pomocy w jednym projekcie, dana kategoria wydatku w projekcie może też być przypisana do różnych rodzajów pomocy.

W ramach wdrażanych przez Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie Poddziałań nie jest udzielane wsparcie na projekty dotyczące inwestycji w infrastrukturę odnawialnych źródeł energii.

Powyższym projektom jest dedykowanaOś 4 Efektywność energetyczna wdrażana przez Instytucję Zarządzającą RPOWiM 2014-2020.

Zgodnie z art.71 ust.1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. zachowanie trwałości projektu obowiązuje w odniesieniu do współfinansowanej w ramach projektu infrastruktury lub inwestycji produkcyjnych. Trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat ( 3 lat w przypadku MŚP- w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. Naruszenie zasady trwałości występuje w przypadku wystąpienia którejś z poniższych okoliczności:

  1. a) Zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty programem;
  2. b) Zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
  3. c) Istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.

 

W przypadku projektów obejmujących inwestycje w infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne do naruszenia trwałości projektu dochodzi również w sytuacji, jeżeli w okresie 10 lat od płatności końcowej na rzecz beneficjenta działalność produkcyjna podlega przeniesieniu poza obszar Unii, z wyjątkiem przypadku, gdy beneficjentem jest MŚP. W przypadku, gdy przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej wprowadzają inne wymogi w tym zakresie, wówczas stosuje się okres ustalony zgodnie z tymi przepisami.

 

W przypadku projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, nie dotyczących inwestycji w infrastrukturę lub inwestycji produkcyjnych, zachowanie trwałości projektu oznacza utrzymanie inwestycji lub miejsc pracy zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. Przepisy art.25 rozporządzenia 651/2014 ( czy rozporządzenia 1407/2013) nie regulują jednak kwestii utrzymania miejsc pracy. Celem pomocy przyznawanej na podstawie art.25 jest wsparcie wyłącznie realizacji projektów badawczo-rozwojowych.

Dlatego też w przypadku gdy w projekcie przewidziano zatrudnienie personelu badawczego jedynie w celu realizacji określonego zadania badawczego nie ma obowiązku utrzymania miejsc pracy w okresie trwałości projektu.

  • Jeśli w konsorcjum są tylko MŚP i Liderem będzie mała firma

ODP. Poziom dofinansowania ustalimy w ten sposób, że będzie on stanowił najniższy poziom dofinansowania dla podmiotów w ramach konsorcjum. Jeśli w konsorcjum są firmy mikro, małe i średnie to poziom dofinansowania będzie ustalony zgodnie z zapisami regulaminu konkursu dla MŚP średniego przedsiębiorstwa. Niezbędne jest natomiast ustalenie jakim przedsiębiorcą (jeśli chodzi o kryteria MŚP) jest sama instytucja naukowa.

  • Jeśli w konsorcjum jest duża firma, a Liderem będzie mała firma

ODP. Poziom dofinansowania ustalimy w ten sposób, że będzie on stanowił najniższy poziom dofinansowania dla podmiotów w ramach konsorcjum. Jeśli w konsorcjum są firmy mikro, małe, średnie i duże to poziom dofinansowania będzie ustalony zgodnie z zapisami regulaminu konkursu dla dużego przedsiębiorstwa.

Kontakt

Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
w Olsztynie

Plac Gen. Józefa Bema 3, 10-516 Olsztyn
tel.: 89 521 12 50 - sekretariat e-mail: wmarr@wmarr.olsztyn.pl



Agencja urzęduje od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.30-15.30


Regionalny Fundusz Pożyczkowy
czynny od poniedziałku do piątku
w godzinach 7.30-15.30 pokój nr 15
tel. 89 521 12 79, 89 521 12 89

Punkt Informacyjny
FE WiM na lata 2021-2027

czynny od poniedziałku do piątku
w godzinach 7.30-15.30
tel. 89 521 12 54email: piwmarr@wmarr.olsztyn.pl

Deklaracja Dostępności

Przydatne linki:
instytucja_sam poznaj_lepiej
facebook_s youtube_s