Aktualności

Agencja

FE

RPO

Pożyczki

Pożyczki

Pożyczki

Zasoby

Projekty

Kontakt

WMARR logo

Znajdź na stronie

PODDZIAŁANIE 1.2.1

Zgodnie z zapisami w „Wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Osi Priorytetowej Inteligentna Gospodarka Warmii i Mazur Działanie 1.2 Innowacyjne firmy Poddziałanie 1.2.1 Działalność B+R przedsiębiorstw” wydatkiem niekwalifikowanym dla projektu typ 1 polegającym na wsparciu infrastruktury B+R są: „wydatki na nadzór, Inwestora zastępczego, Inżyniera kontraktu oraz zakup robót budowlanych, których suma przekracza 50 % całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem”;

Powyższe wydatki, których suma nie przekracza 50 % całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem są wydatkiem kwalifikowanym.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu RPWM.01.02.01-IP.03.28-001/17 zarówno przedsiębiorstwo sektora MŚP jak i duże przedsiębiorstwo może złożyć łącznie dwa wnioski, po jednym na każdy z typów przewidzianych dokumentacją konkursową.

Dla poddziałania·nie przewidziano zwiększenia intensywności·pomocy o 15 punktów procentowych o których mowa w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 art.25 pkt 6 ppkt b) (ii)

Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie. Ze względu na specyfikę Poddziałania (prace badawczo-rozwojowe) Instytucja Organizująca Konkurs dopuszcza teoretycznie zaistnienie sytuacji, gdy przerwanie prac w projekcie może się okazać uzasadnione. Niemniej jednak kwalifikowalność już poniesionych kosztów będzie w takich przypadkach każdorazowo podlegała szczegółowej analizie i ewentualnym decyzjom, co do konieczności zwrotu lub jej zaniechania.
Instytucja Organizująca Konkurs zwraca uwagę na fakt, iż wydatkiem kwalifikowanym jest amortyzacja środka trwałego, w trakcie wykorzystywania ww. środka w okresie realizacji projektu. Stawki amortyzacji muszą być zgodne z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. Nie ma przepisów narzucających utylizację środka, nawet w całości zamortyzowanego.

Warmińsko – Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie w odpowiedzi na wniosek o doprecyzowanie zapisów § 22 ust. 1 i 2 wzoru umowy o dofinansowanie projektu wyjaśnia co następuje:

Wzór umowy o dofinansowanie został ustalony przez Instytucję Zarządzającą RPO WiM, która stanowi element dokumentacji konkursowej. Zgodnie z § 22 ust. 1 wzoru umowy, Beneficjent jest zobowiązany do przeniesienia na IZ praw autorskich do utworów powstałych w ramach projektu. Podstawą do korzystania z utworu przez Beneficjenta, Partnera oraz Wykonawcę / Twórcę utworu będzie licencja.

Dlatego też Beneficjent zobowiązany jest odpowiednio zabezpieczyć się na tę ewentualność z umowie z wykonawcami. Zgodnie z § 22 ust. 2. wzoru umowy - W przypadku zlecania wykonawcy części zadań w ramach Projektu obejmujących m. im. opracowanie utworu, Beneficjent zobowiązuje się do zastrzeżenia w umowie z wykonawcą, że autorskie prawa majątkowe do ww. utworów przysługują Beneficjentowi, na polach eksploatacji wskazanych uprzednio Beneficjentowi przez Instytucję Zarządzającą RPO WiM.

Powyższe oznacza, że Beneficjent powinien zapewnić sobie posiadanie wyłącznych nieograniczonych autorskich praw majątkowych do utworów wypracowanych w ramach realizowanego projektu.

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie, czy też zawierania umowy nie jest możliwe określenie jakie dokładnie utwory powstaną w ramach projektu i na jakich polach eksploatacji należy przenieść do nich prawa autorskie. Nabycie przez IZ autorskich praw majątkowych do utworu powstałego w ramach projektu możliwe jest dopiero po powstaniu konkretnego utworu i wówczas możliwe jest precyzyjne określenie pól eksploatacji dzieła. IZ przed zawarciem umowy prawno-autorskiej oceni jakie utwory powstały w ramach projektu, możliwe są do przyszłego wykorzystania i na jakich polach eksploatacji mogą być wykorzystywane. W związku z powyższym w chwili obecnej nie jest możliwe doprecyzowanie zapisów § 22 wzoru umowy o dofinansowanie.

Warmińsko – Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie jako IP wystąpi do IZ o opracowanie wzoru umowy prawno-autorskiej zawieranej pomiędzy IZ a Beneficjentem, obejmujący możliwie jak najszerszy katalog pól eksploatacji.

W przypadku Poddziałania 1.2.1 możliwy jest wybór wielu rodzajów pomocy w jednym projekcie, dana kategoria wydatku w projekcie może też być przypisana do różnych rodzajów pomocy.

Zgodnie z art.71 ust.1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. zachowanie trwałości projektu obowiązuje w odniesieniu do współfinansowanej w ramach projektu infrastruktury lub inwestycji produkcyjnych. Trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat ( 3 lat w przypadku MŚP- w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. Naruszenie zasady trwałości występuje w przypadku wystąpienia którejś z poniższych okoliczności:

  1. a) Zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty programem;
  2. b) Zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
  3. c) Istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.

 

W przypadku projektów obejmujących inwestycje w infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne do naruszenia trwałości projektu dochodzi również w sytuacji, jeżeli w okresie 10 lat od płatności końcowej na rzecz beneficjenta działalność produkcyjna podlega przeniesieniu poza obszar Unii, z wyjątkiem przypadku, gdy beneficjentem jest MŚP. W przypadku, gdy przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej wprowadzają inne wymogi w tym zakresie, wówczas stosuje się okres ustalony zgodnie z tymi przepisami.

 

W przypadku projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, nie dotyczących inwestycji w infrastrukturę lub inwestycji produkcyjnych, zachowanie trwałości projektu oznacza utrzymanie inwestycji lub miejsc pracy zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. Przepisy art.25 rozporządzenia 651/2014 ( czy rozporządzenia 1407/2013) nie regulują jednak kwestii utrzymania miejsc pracy. Celem pomocy przyznawanej na podstawie art.25 jest wsparcie wyłącznie realizacji projektów badawczo-rozwojowych.

Dlatego też w przypadku gdy w projekcie przewidziano zatrudnienie personelu badawczego jedynie w celu realizacji określonego zadania badawczego nie ma obowiązku utrzymania miejsc pracy w okresie trwałości projektu.

W ramach wdrażanych przez Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie Poddziałań nie jest udzielane wsparcie na projekty dotyczące inwestycji w infrastrukturę odnawialnych źródeł energii.

Powyższym projektom jest dedykowana Oś 4 Efektywność energetyczna wdrażana przez Instytucję Zarządzającą RPOWiM 2014-2020.

Sytuacja: Wnioskodawca zamierza zatrudnić personel na etapie realizacji projektu w formie umów cywilno-prawnych, a następnie pracownika na umowę o pracę do kontynuowania prac po zakończeniu głównej części badawczej zaplanowanej w projekcie. W związku z tym we wskaźnikach ujmie 0,5 etatu jako zatrudnienie kadry badawczej w przedsiębiorstwie, natomiast w kosztach ujmie zatrudnienie w formie umów cywilno-prawnych personelu, który nie będzie uwzględniony w w/w wskaźnikach.

Czy takie podejście będzie prawidłowe?

Zgodnie z zasadami kwalifikowalności koszty wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy personelu: badaczy, techników i pozostałych pracowników pomocowych w zakresie w jakim są oni zatrudnieni przy danym projekcie stanowią wydatek kwalifikowalny zarówno jeśli personel badawczy będzie zatrudniony w oparciu o umowę o pracę oraz umowy cywilno-prawne. Nie jest zatem konieczne zatrudnienie w formie umowy o pracę aby wydatek był kwalifikowalny.

 Wydatki mogą być kwalifikowane wyłącznie w oparciu o Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014 – 2020 (Dz.U. 2015 poz. 1075) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r., poz. 488 ze zm.).

Konieczność zatrudnienia określonego personelu badawczego wynika z zakresu prac zaplanowanych w ramach projektu oraz harmonogramu zaplanowanych prac badawczo-rozwojowych. Zaplanowane wydatki kwalifikowalne w projekcie muszą być związane z celami projektu, muszą być zasadne i celowe.

Jeśli Wnioskodawca planuje ubiegać się o uzyskanie punktów w ramach kryterium punktowego  Nowe etaty dla pracowników B+R w ramach Poddziałania 1.2.1 Działalność B+R przedsiębiorstw to należy wybrać do realizacji wskaźniki wzrost zatrudnienia oraz stan zatrudnienia. Wówczas zatrudnienie wykazywane w ramach wskaźników powinno być w formie umowy o pracę. Wartość wskaźników należy ustalić zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie, uwzględniając zaplanowany w projekcie  harmonogram prac badawczo-rozwojowych.

Sytuacja: Wnioskodawca zamierza zaplanować wydatek na zakup zewnętrznej usługi inżyniera kontraktu, którego zadaniem będzie zapewnienie nadzoru budowlanego inwestorskiego dla robót budowlanych, ale także zadania w zakresie nadzoru i zarządzania projektem w zakresie finansowym, logistycznym, prawnym i jego rozliczaniem w trakcie trwania i po ostatecznym rozliczeniu (m. in. przygotowywanie dokumentacji w zakresie procedury wyłonienia wykonawców i dostawców zgodnie z zasada konkurencyjności, przeprowadzenie tej procedury i przygotowanie dokumentacji z jej przeprowadzenia, opracowanie wzorów umów z wykonawcami i dostawcami, sporządzanie wniosków o płatność wraz z niezbędnymi załącznikami, wniosków o zmianę w umowie o dofinansowanie wraz z wnioskiem i harmonogramem rzeczowo-finansowym, czuwanie nad terminowością zaplanowanych w projekcie działań, koordynacja współpracy partnerów).

Czy wszystkie te wydatki mogą być zaliczone do kwalifikowalnych?


W odpowiedzi na zapytanie wyjaśniamy, że zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ,Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata2014-2020,wydatek będzie kwalifikowany nie tylko gdy będzie zgodny z kategoriami wydatków określonymi w regulaminie konkursu, zasadami kwalifikowalności, ale również gdy będzie zasadny, adekwatny i racjonalny w odniesieniu do celów realizacji konkretnego projektu.

Wydatek na Inżyniera Kontraktu/inżyniera nadzoru w opisanym zakresie nie można uznać za wydatek kwalifikowalny.

Do obowiązków inżyniera kontraktu, inżyniera nadzoru należą obowiązki:

  1. reprezentowanie inwestora na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji z projektem i pozwoleniem na budowę oraz przepisami i zasadami wiedzy technicznej,
  2. sprawdzanie jakości wykonywanych robót i wbudowanych wyrobów budowlanych, w szczególności zapobieganie zastosowaniu wyrobów budowlanych wadliwych i niedopuszczonych do stosowania w budownictwie,
  3. sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających,
  4. uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urządzeń technicznych i przewodów kominowych,
  5. przygotowanie i udział w czynnościach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazywanie ich do użytkowania,
  6. potwierdzanie faktycznie wykonanych robót oraz usunięcia wad,
  7. kontrolowanie rozliczeń budowy

Czy w ramach tych kosztów beneficjent może zaplanować koszty na zakup zewnętrznej usługi polegającej na realizacji zadań obejmujących nadzór i zarządzaniem projektem w zakresie finansowym, logistycznym, prawnym i jego rozliczaniem w trakcie trwania i po ostatecznym rozliczeniu (m. in. przygotowywanie dokumentacji w zakresie procedury wyłonienia wykonawców i dostawców zgodnie z zasadą konkurencyjności, przeprowadzenie tej procedury i przygotowanie dokumentacji z jej przeprowadzenia, opracowanie wzorów umów z wykonawcami i dostawcami, sporządzanie wniosków o płatność wraz z niezbędnymi załącznikami, wniosków o zmianę w umowie o dofinansowanie wraz z wnioskiem i harmonogramem rzeczowo-finansowym, czuwanie nad terminowością zaplanowanych w projekcie działań, koordynacja współpracy partnerów)?

 
W świetle zapisów zasad kwalifikowalności wydatków w ramach Osi Priorytetowej 1 Inteligentna gospodarka Warmii i Mazur Działania 1.2 Innowacyjne firmy Poddziałania 1.2.1 Działalność B+R przedsiębiorstw wydatki związane z zarządzaniem i obsługą projektu (nadzór/kierownik, asystent projektu) stanowią wydatek niekwalifikowalny.

Kontakt

Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
w Olsztynie

Plac Gen. Józefa Bema 3, 10-516 Olsztyn
tel.: 89 521 12 50 - sekretariat e-mail: wmarr@wmarr.olsztyn.pl
skrzynka ePUAP: /WMARRSA/SkrytkaESPadres do e-Doręczeń: AE:PL-41419-35133-TTHBT-22



Agencja urzęduje od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.30-15.30


Regionalny Fundusz Pożyczkowy
czynny od poniedziałku do piątku
w godzinach 7.30-15.30 pokój nr 15
tel. 89 521 12 79, 89 521 12 89

Punkt Informacyjny
FE WiM na lata 2021-2027

czynny od poniedziałku do piątku
w godzinach 7.30-15.30
tel. 89 521 12 54email: piwmarr@wmarr.olsztyn.pl


Deklaracja Dostępności

Przydatne linki:
instytucja_sam poznaj_lepiej
facebook_s youtube_s