
PODDZIAŁANIE 1.2.1
Zgodnie z zapisami w „Wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Osi Priorytetowej Inteligentna Gospodarka Warmii i Mazur Działanie 1.2 Innowacyjne firmy Poddziałanie 1.2.1 Działalność B+R przedsiębiorstw” wydatkiem niekwalifikowanym dla projektu typ 1 polegającym na wsparciu infrastruktury B+R są: „wydatki na nadzór, Inwestora zastępczego, Inżyniera kontraktu oraz zakup robót budowlanych, których suma przekracza 50 % całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem”;
Powyższe wydatki, których suma nie przekracza 50 % całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem są wydatkiem kwalifikowanym.
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu RPWM.01.02.01-IP.03.28-001/17 zarówno przedsiębiorstwo sektora MŚP jak i duże przedsiębiorstwo może złożyć łącznie dwa wnioski, po jednym na każdy z typów przewidzianych dokumentacją konkursową.
Dla poddziałania·nie przewidziano zwiększenia intensywności·pomocy o 15 punktów procentowych o których mowa w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 art.25 pkt 6 ppkt b) (ii)
Warmińsko – Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie w odpowiedzi na wniosek o doprecyzowanie zapisów § 22 ust. 1 i 2 wzoru umowy o dofinansowanie projektu wyjaśnia co następuje:
Wzór umowy o dofinansowanie został ustalony przez Instytucję Zarządzającą RPO WiM, która stanowi element dokumentacji konkursowej. Zgodnie z § 22 ust. 1 wzoru umowy, Beneficjent jest zobowiązany do przeniesienia na IZ praw autorskich do utworów powstałych w ramach projektu. Podstawą do korzystania z utworu przez Beneficjenta, Partnera oraz Wykonawcę / Twórcę utworu będzie licencja.
Dlatego też Beneficjent zobowiązany jest odpowiednio zabezpieczyć się na tę ewentualność z umowie z wykonawcami. Zgodnie z § 22 ust. 2. wzoru umowy - W przypadku zlecania wykonawcy części zadań w ramach Projektu obejmujących m. im. opracowanie utworu, Beneficjent zobowiązuje się do zastrzeżenia w umowie z wykonawcą, że autorskie prawa majątkowe do ww. utworów przysługują Beneficjentowi, na polach eksploatacji wskazanych uprzednio Beneficjentowi przez Instytucję Zarządzającą RPO WiM.
Powyższe oznacza, że Beneficjent powinien zapewnić sobie posiadanie wyłącznych nieograniczonych autorskich praw majątkowych do utworów wypracowanych w ramach realizowanego projektu.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie, czy też zawierania umowy nie jest możliwe określenie jakie dokładnie utwory powstaną w ramach projektu i na jakich polach eksploatacji należy przenieść do nich prawa autorskie. Nabycie przez IZ autorskich praw majątkowych do utworu powstałego w ramach projektu możliwe jest dopiero po powstaniu konkretnego utworu i wówczas możliwe jest precyzyjne określenie pól eksploatacji dzieła. IZ przed zawarciem umowy prawno-autorskiej oceni jakie utwory powstały w ramach projektu, możliwe są do przyszłego wykorzystania i na jakich polach eksploatacji mogą być wykorzystywane. W związku z powyższym w chwili obecnej nie jest możliwe doprecyzowanie zapisów § 22 wzoru umowy o dofinansowanie.
Warmińsko – Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie jako IP wystąpi do IZ o opracowanie wzoru umowy prawno-autorskiej zawieranej pomiędzy IZ a Beneficjentem, obejmujący możliwie jak najszerszy katalog pól eksploatacji.
Zgodnie z art.71 ust.1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. zachowanie trwałości projektu obowiązuje w odniesieniu do współfinansowanej w ramach projektu infrastruktury lub inwestycji produkcyjnych. Trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat ( 3 lat w przypadku MŚP- w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. Naruszenie zasady trwałości występuje w przypadku wystąpienia którejś z poniższych okoliczności:
- a) Zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty programem;
- b) Zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
- c) Istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.
W przypadku projektów obejmujących inwestycje w infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne do naruszenia trwałości projektu dochodzi również w sytuacji, jeżeli w okresie 10 lat od płatności końcowej na rzecz beneficjenta działalność produkcyjna podlega przeniesieniu poza obszar Unii, z wyjątkiem przypadku, gdy beneficjentem jest MŚP. W przypadku, gdy przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej wprowadzają inne wymogi w tym zakresie, wówczas stosuje się okres ustalony zgodnie z tymi przepisami.
W przypadku projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, nie dotyczących inwestycji w infrastrukturę lub inwestycji produkcyjnych, zachowanie trwałości projektu oznacza utrzymanie inwestycji lub miejsc pracy zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. Przepisy art.25 rozporządzenia 651/2014 ( czy rozporządzenia 1407/2013) nie regulują jednak kwestii utrzymania miejsc pracy. Celem pomocy przyznawanej na podstawie art.25 jest wsparcie wyłącznie realizacji projektów badawczo-rozwojowych.
Dlatego też w przypadku gdy w projekcie przewidziano zatrudnienie personelu badawczego jedynie w celu realizacji określonego zadania badawczego nie ma obowiązku utrzymania miejsc pracy w okresie trwałości projektu.
W ramach wdrażanych przez Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie Poddziałań nie jest udzielane wsparcie na projekty dotyczące inwestycji w infrastrukturę odnawialnych źródeł energii.
Powyższym projektom jest dedykowana Oś 4 Efektywność energetyczna wdrażana przez Instytucję Zarządzającą RPOWiM 2014-2020.
Czy takie podejście będzie prawidłowe?
Zgodnie z zasadami kwalifikowalności koszty wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy personelu: badaczy, techników i pozostałych pracowników pomocowych w zakresie w jakim są oni zatrudnieni przy danym projekcie stanowią wydatek kwalifikowalny zarówno jeśli personel badawczy będzie zatrudniony w oparciu o umowę o pracę oraz umowy cywilno-prawne. Nie jest zatem konieczne zatrudnienie w formie umowy o pracę aby wydatek był kwalifikowalny.
Wydatki mogą być kwalifikowane wyłącznie w oparciu o Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014 – 2020 (Dz.U. 2015 poz. 1075) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r., poz. 488 ze zm.).
Konieczność zatrudnienia określonego personelu badawczego wynika z zakresu prac zaplanowanych w ramach projektu oraz harmonogramu zaplanowanych prac badawczo-rozwojowych. Zaplanowane wydatki kwalifikowalne w projekcie muszą być związane z celami projektu, muszą być zasadne i celowe.
Jeśli Wnioskodawca planuje ubiegać się o uzyskanie punktów w ramach kryterium punktowego Nowe etaty dla pracowników B+R w ramach Poddziałania 1.2.1 Działalność B+R przedsiębiorstw to należy wybrać do realizacji wskaźniki wzrost zatrudnienia oraz stan zatrudnienia. Wówczas zatrudnienie wykazywane w ramach wskaźników powinno być w formie umowy o pracę. Wartość wskaźników należy ustalić zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie, uwzględniając zaplanowany w projekcie harmonogram prac badawczo-rozwojowych.
Czy wszystkie te wydatki mogą być zaliczone do kwalifikowalnych?
W odpowiedzi na zapytanie wyjaśniamy, że zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ,Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata2014-2020,wydatek będzie kwalifikowany nie tylko gdy będzie zgodny z kategoriami wydatków określonymi w regulaminie konkursu, zasadami kwalifikowalności, ale również gdy będzie zasadny, adekwatny i racjonalny w odniesieniu do celów realizacji konkretnego projektu.
Wydatek na Inżyniera Kontraktu/inżyniera nadzoru w opisanym zakresie nie można uznać za wydatek kwalifikowalny.
Do obowiązków inżyniera kontraktu, inżyniera nadzoru należą obowiązki:
- reprezentowanie inwestora na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji z projektem i pozwoleniem na budowę oraz przepisami i zasadami wiedzy technicznej,
- sprawdzanie jakości wykonywanych robót i wbudowanych wyrobów budowlanych, w szczególności zapobieganie zastosowaniu wyrobów budowlanych wadliwych i niedopuszczonych do stosowania w budownictwie,
- sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających,
- uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urządzeń technicznych i przewodów kominowych,
- przygotowanie i udział w czynnościach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazywanie ich do użytkowania,
- potwierdzanie faktycznie wykonanych robót oraz usunięcia wad,
- kontrolowanie rozliczeń budowy
Czy w ramach tych kosztów beneficjent może zaplanować koszty na zakup zewnętrznej usługi polegającej na realizacji zadań obejmujących nadzór i zarządzaniem projektem w zakresie finansowym, logistycznym, prawnym i jego rozliczaniem w trakcie trwania i po ostatecznym rozliczeniu (m. in. przygotowywanie dokumentacji w zakresie procedury wyłonienia wykonawców i dostawców zgodnie z zasadą konkurencyjności, przeprowadzenie tej procedury i przygotowanie dokumentacji z jej przeprowadzenia, opracowanie wzorów umów z wykonawcami i dostawcami, sporządzanie wniosków o płatność wraz z niezbędnymi załącznikami, wniosków o zmianę w umowie o dofinansowanie wraz z wnioskiem i harmonogramem rzeczowo-finansowym, czuwanie nad terminowością zaplanowanych w projekcie działań, koordynacja współpracy partnerów)?
W świetle zapisów zasad kwalifikowalności wydatków w ramach Osi Priorytetowej 1 Inteligentna gospodarka Warmii i Mazur Działania 1.2 Innowacyjne firmy Poddziałania 1.2.1 Działalność B+R przedsiębiorstw wydatki związane z zarządzaniem i obsługą projektu (nadzór/kierownik, asystent projektu) stanowią wydatek niekwalifikowalny.