Aktualności

Agencja

FE

RPO

Pożyczki

Pożyczki

Pożyczki

Zasoby

Projekty

Kontakt

WMARR logo

Znajdź na stronie

PYTANIA DOTYCZĄCE ROZLICZANIA WNIOSKÓW O PŁATNOŚĆ

WMARR SA w Olsztynie informuje, że z dniem 24.06.2019r. zaprzestaje udzielania zaliczek na podstawie faktur proforma. Podstawą odstąpienia jest duża rozbieżność kwot i terminów zapłaty pomiędzy fakturami proforma a wystawianymi później fakturami przedstawianymi do rozliczania zaliczek.

W związku z powyższym zaliczki będą udzielane wyłącznie na podstawie faktur VAT /faktur zaliczkowych z terminem płatności uwzględniającym okres weryfikacji wniosku zaliczkowego oraz ·wypłaty środków wg terminarza przelewów określonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego (terminarz dostępny na stronie www.bgk.com.pl zakładka BGK zlecenia – komunikaty).

Nie można wycofać z systemu SL2014 wysłanego wniosku. Beneficjent powinien zwrócić się do WMARR S.A. również za pośrednictwem systemu SL2014 z prośbą o wycofanie błędnego wniosku. Wniosek taki nadal zostaje w systemie SL2014, ale ze statusem „wycofany”.
W tej sytuacji WMARR S.A. odsyła Beneficjentowi wniosek o płatność do poprawy z możliwością zmiany wersji umowy, na której jest sporządzany.

Z godnie z zapisami we wzorze umowy o dofinasowanie projektu wszelkie płatności związane z projektem powinny być dokonywane za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku, na którym będą wykonywane tylko operacje związane z projektem tj. przekazywanie środków dofinansowania oraz dokonywanie płatności w ramach projektu (zarówno wydatków kwalifikowanych, jak i niekwalifikowanych). Wyjątek od powyższego stanowią wydatki poniesione przez Beneficjenta przed podpisaniem umowy oraz inne płatności wynikające ze specyfiki operacji realizowanych przez dany podmiot (np. płatności za wynagrodzenie personelu czy płatności dokonywane bezpośrednio przez bank za pomocą rachunku kredytowego czy płatności w walutach obcych), jednak ponoszenie wydatków za pośrednictwem rachunków bankowych Beneficjenta niewskazanych w umowie o dofinasowanie projektu w trakcie realizacji projektu nie stanowi podstaw do uznania wydatku za niekwalifikowany.

W przypadku korzystania z zaliczki wszystkie operacje winny odbywać się na rachunku wyodrębnionym dla projektu!

Aktualizacja z dnia 1.02.2018 r.

Harmonogram rzeczowo-finansowy
 realizacji projektu jest wymagany na etapie składania wniosku aplikacyjnego i wymaga aktualizacji na etapie, przesunięć między kategoriami wniosków, wydłużenia okresu realizacji projektu.

Harmonogram płatności jest to prognoza składania wniosków o płatność. Pierwszy harmonogram (zgodnie z Podręcznikiem Beneficjenta SL2014 dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020) należy wypełnić w SL2014 w zakładce „Harmonogram płatności” i przesłać w terminie 14 dni od podpisania umowy o dofinansowanie projektu. 

Ponadto należy pamiętać, że kwoty ujęte w harmonogramie powinny odnosić się do wniosków o płatność rozliczonych pozostałych do rozliczenia. Kwoty całkowite ujęte w harmonogramie muszą być zgodne z podpisaną umową o dofinansowanie.

Instytucja odpowiedzialna za weryfikację wniosków o płatność oczekuje od Beneficjenta, aby przekazywał informację na temat planowanych wydatków w projekcie. Ta informacja, dotycząca planowanych wydatków kwalifikowalnych oraz wartości dofinansowania, może obejmować różne przedziały czasowe: kwartały lub miesiące.

Przesunięcia kosztów w podkategoriach nie wymagają zgody IP.


Przykład I:

Lp.

Kategoria wydatku

(wynikająca np. z pkt 6.2 wniosku o dofinansowanie)

Podkategoria wydatku (wynikająca najczęściej z harmonogramu rzeczowo-finansowego

Wartość danej podkategorii wydatków

MOŻLIWE przesunięcia za zgodą IP (do 15% wartości kategorii o niższej wartości) – wymagające aneksowania

(zmiany odnoszą się do pierwotnych kwot zawartych
w budżecie projektu)

Sytuacja A

Sytuacja B

1

Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne

Szlifierka

50 000,00 zł

50 000,00 zł

50 000,00 zł

Tokarka

100 000,00 zł

100 000,00 zł

100 000,00 zł

Centrum CNC

1 200 000,00 zł

1 350 000,000 zł

1 050 000,00 zł

Oprogramowanie

50 000,00 zł

50 000,00 zł

50 000,00 zł

Agregat

100 000,00 zł

100 000,00 zł

100 000,00 zł

RAZEM

1 500 000,00 zł

RAZEM

1 500 000,00 zł

1 650 000,00

1 350 000,00 zł

2

Roboty budowlane

Zakup materiałów i robót budowlanych

1 000 000,00 zł

850 000,00 zł

1 150 000,00 zł

RAZEM

1 000 000,00 zł

RAZEM

1 000 000,00 zł

850 000,00

1 150 000,00 zł

RAZEM PROJEKT

2 500 000,00 ZŁ

2 500 000,00

2 500 000,00 ZŁ

Zmiana możliwa, gdyż:

- przesunięto 150 000 zł (tj. dopuszczalne max 15% wartości kategorii roboty budowlane - kategoria o niższej wartości) z kategorii „roboty budowlane” do kategorii „środki trwałe, wartości niematerialne i prawne” (sytuacja A)

- przesunięto 150 000 zł (tj. dopuszczalne max 15% wartości kategorii roboty budowlane - kategoria o niższej wartości) z kategorii „środki trwałe, wartości niematerialne i prawne” do kategorii „roboty budowlane” (sytuacja B)


Przykład II:

Lp.

Kategoria wydatku

(wynikająca np. z pkt 6.2 wniosku o dofinansowanie)

Podkategoria wydatku (wynikająca najczęściej z harmonogramu rzeczowo-finansowego

Wartość danej podkategorii wydatków

NIEDOPUSZCZALNE przesunięcia między kategoriami wydatków (powyżej 15% wartości kategorii o niższej wartości)

(zmiany odnoszą się do pierwotnych kwot zawartych
w budżecie projektu)

Sytuacja C

Sytuacja D

1

Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne

Szlifierka

50 000,00 zł

50 000,00 zł

50 000,00 zł

Tokarka

100 000,00 zł

100 000,00 zł

100 000,00 zł

Centrum CNC

1 200 000,00 zł

1 380 000,00 zł

1 020 000,00 zł

Oprogramowanie

50 000,00 zł

50 000,00 zł

50 000,00 zł

Agregat

100 000,00 zł

100 000,00 zł

100 000,00 zł

RAZEM

1 500 000,00 zł

RAZEM

1 500 000,00 zł

1 680 000,00 zł

1 320 000,00 zł

2

Roboty budowlane

Zakup materiałów i robót budowlanych

1 000 000,00 zł

820 000,00 zł

1 180 000,00 zł

RAZEM

1 000 000,00 zł

RAZEM

1 000 000,00 zł

820 000,00 zł

1 180 000,00 zł

RAZEM PROJEKT

2 500 000,00 ZŁ

2 500 000,00 ZŁ

2 500 000,00 ZŁ

Zmiana niemożliwa, gdyż:

- przesunięto 180 000 zł (tj. przekroczono max 15% wartości kategorii roboty budowlane - kategoria o niższej wartości) z kategorii „roboty budowlane” do kategorii „środki trwałe, wartości niematerialne i prawne” (sytuacja C)

- przesunięto 180 000 zł (tj. przekroczono max 15% wartości kategorii roboty budowlane - kategoria o niższej wartości) z kategorii „środki trwałe, wartości niematerialne i prawne” do kategorii „roboty budowlane” (sytuacja D)


Przykład III:

Lp.

Kategoria wydatku

(wynikająca np. z pkt 6.2 wniosku o dofinansowanie)

Podkategoria wydatku (wynikająca najczęściej z harmonogramu rzeczowo-finansowego

Wartość danej podkategorii wydatków

Przesunięcia między podkategoriami wydatków,
które nie wymagają zgody IP

1

Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne

Szlifierka

50 000,00 zł

30 000,00 zł

Tokarka

100 000,00 zł

120 000,00 zł

Centrum CNC

1 200 000,00 zł

1 000 000,00 zł

Oprogramowanie

50 000,00 zł

100 000,00 zł

Agregat

100 000,00 zł

250 000,00 zł

RAZEM

1 500 000,00 zł

RAZEM

1 500 000,00 zł

1 500 000,00 zł

2

Roboty budowlane

Zakup materiałów i robót budowlanych

1 000 000,00 zł

1 000 000,00 zł

RAZEM

1 000 000,00 zł

RAZEM

1 000 000,00 zł

1 000 000,00 zł

RAZEM PROJEKT

2 500 000,00 ZŁ

2 500 000,00 zł


Zmiana możliwa bez zgody IP, gdyż przesunięcia dotyczą podkategorii wydatków (w ramach jednej kategorii wydatków).


Natomiast przesunięcia pomiędzy kategoriami kosztów wymagają uzyskania zgody Instytucji Pośredniczącej RPO WiM. Beneficjent w tym przypadku ma możliwość dokonania przesunięć pomiędzy kategoriami kosztu do wysokości 15% wartości niższej kategorii kosztu. Zastosowanie powyższego mechanizmu może być przeprowadzone tylko raz w odniesieniu do danej kategorii kosztu.

Pierwszy wniosek o płatność Beneficjent składa w terminie 3 miesięcy od daty zawarcia Umowy lub daty rozpoczęcia realizacji projektu (liczy się data późniejsza). W przypadku poniesienia wydatków kwalifikowalnych przed dniem podpisania Umowy należy je ująć w pierwszym wniosku o płatność.

Kolejne wnioski o płatność Beneficjent składa zgodnie z Harmonogramem płatności (nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy), pod warunkiem zatwierdzenia poprzedniego wniosku o płatność. W przypadku braku wydatków należy złożyć wniosek sprawozdawczy.

Końcowy wniosek o płatność Beneficjent składa w terminie 30 dni od dnia zakończenia finansowego realizacji Projektu, pod warunkiem zatwierdzenia przez Instytucję Pośredniczącą RPO WiM poprzedniego wniosku o płatność. Jeśli zatwierdzenie poprzedniego wniosku o płatność nastąpi po finansowym zakończeniu realizacji Projektu Beneficjent składa wniosek o płatność końcową w terminie do 30 dni od daty zatwierdzenia poprzedniego wniosku o płatność. Beneficjent zobowiązuje się do rozliczenia całości dofinansowania wnioskiem o płatność końcową.

Ww. zapisy zawarte są w umowie o dofinansowanie §7 „Składanie wniosku o płatność”.

SL2014 (aplikacja główna centralnego systemu teleinformatycznego) jest systemem wspierającym realizację programów operacyjnych realizowanych w ramach Funduszy Europejskich 2014-2020.

Beneficjent zobowiązuje się do wykorzystywania SL2014 w procesie rozliczania Projektu oraz komunikowania się z Instytucją Pośredniczącą RPO WiM, zgodnie z aktualnym Podręcznikiem Beneficjenta SL2014 udostępnionym przez Instytucję Pośredniczącą RPO WiM. Wykorzystanie SL2014 obejmuje co najmniej przesyłanie lub uzupełnianie:

  1. wniosków o płatność;
  2. dokumentów potwierdzających kwalifikowalność wydatków ponoszonych w ramach Projektu i wykazywanych we wnioskach o płatność;
  3. danych uczestników Projektu,
  4. danych personelu Projektu,
  5. harmonogramu płatności;
  6. innych dokumentów związanych z realizacją Projektu, w tym niezbędnych do przeprowadzenia kontroli Projektu.

Podręcznik Beneficjenta jest instrukcją pracy w SL2014, której celem jest przybliżenie funkcjonalności SL2014 użytkownikom uprawnionym przez beneficjentów (których dane znajdują się na liście osób uprawnionych, stanowiącej integralną część tej umowy). Tak długo jak dane Beneficjenta znajdują się na liście osób uprawnionych, ma on dostęp do danego projektu w SL2014.

Dostęp do systemu SL2014 mają wszystkie zewnętrzne jednostki kontrolujące.

Nie, dokumentami upoważniającymi do ubiegania się o zaliczkę są faktury zaliczkowe wraz z umową z wykonawcą/dostawcą dopuszczającą płatności zaliczkowe.
  1. Kopie faktur lub innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej w całości opłaconych (faktury bądź inne dokumenty stanowiące załączniki do wniosku o płatność  wystawione w językach obcych powinny być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego),

  2. Kopie dokumentów potwierdzających odbiór materiałów, rzeczy, urządzeń, sprzętu, dostaw, robót budowlanych, usług lub wykonanie prac; o ile obowiązek sporządzenia tych dokumentów wynika z umowy z wykonawcą lub przepisów prawa. Dokumenty te muszą pozwolić na identyfikację wykonanych prac/dostaw/usług wg rodzaju, ilości i wartości w odniesieniu do zadań/kategorii wydatków kwalifikowanych zaplanowanych w projekcie aby była możliwość zweryfikowania wykonania  przedmiotu umowy oraz sprawdzeniu realizacji projektu zgodnie z jego założeniami oraz umową o dofinansowanie. W przypadku zakupu towarów i prac, które nie wymagają protokołu odbioru, informację o odbiorze towaru/usługi należy zamieścić na fakturze/innym dokumencie o równoważnej wartości dowodowej wraz z datą i podpisem osoby upoważnionej do odbioru.

  3. Kopie wyciągów bankowych /potwierdzenia przelewów lub innych dokumentów  o równoważnej wartości dowodowej potwierdzających poniesienie wydatków Protokoły odbioru ( w przypadku prac budowlanych dopuszczalne są protokoły częściowe odbioru usług jeśli taki zapis został uwzględniony w umowie z wykonawcą)

  4. Umowy z wykonawcami robót budowlanych, dostaw (np. środków trwałych, wartości  niematerialnych i prawnych itp.) lub usług,

  5. W przypadku nabycia nieruchomości operat szacunkowy określający wartość rynkową    nieruchomości,

  6. W przypadku prac budowlanych  najpóźniej wraz z wnioskiem o płatność końcową należy dostarczyć pozwolenie na użytkowanie, zgłoszenie zakończenia prac   jeśli zgodnie z przepisami prawa jest wymagane,

  7. Kopie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu z właściwej Izby Skarbowej, w przypadku wniosku o płatność końcową (dotyczy projektów dla których VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym)

Aktualizacja z dnia 21.01.2019 r.

Faktury/inne dokumenty o równoważnej wartości dowodowej powinny być opatrzone adnotacją „Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020”.

Na oryginale każdej faktury/dokumentu o równoważnej wartości dowodowej należy również umieścić poniższe informacje:

  • numer księgowy lub ewidencyjny,
  • numer umowy o dofinansowanie projektu/numer projektu,

Beneficjent składa wniosek o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatków kwalifikowanych na realizację projektu za pośrednictwem SL2014 zgodnie z Podręcznikiem Beneficjenta SL2014, zamieszczonym na stronie Instytucji Zarządzającej RPO WiM i Instytucji Pośredniczącej.

Link do strony

https://rpo.warmia.mazury.pl/artykul/1742/podrecznik-beneficjenta-sl2014-wersja-20

Kontakt

Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
w Olsztynie

Plac Gen. Józefa Bema 3, 10-516 Olsztyn
tel.: 89 521 12 50 - sekretariat e-mail: wmarr@wmarr.olsztyn.pl
skrzynka ePUAP: /WMARRSA/SkrytkaESPadres do e-Doręczeń: AE:PL-41419-35133-TTHBT-22



Agencja urzęduje od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.30-15.30


Regionalny Fundusz Pożyczkowy
czynny od poniedziałku do piątku
w godzinach 7.30-15.30 pokój nr 15
tel. 89 521 12 79, 89 521 12 89

Punkt Informacyjny
FE WiM na lata 2021-2027

czynny od poniedziałku do piątku
w godzinach 7.30-15.30
tel. 89 521 12 54email: piwmarr@wmarr.olsztyn.pl


Deklaracja Dostępności

Przydatne linki:
instytucja_sam poznaj_lepiej
facebook_s youtube_s