Aktualności

Agencja

RPO

Pożyczki

Zasoby

Oferta

Kontakt

FE

WMARR logo

Znajdź na stronie

Pytania i odpowiedzi

logo_RPO_2014_2020_flaga.jpg

Prezentacja dotycząca naboru (PDF)


1. Czy dotacja w formie grantu jest opodatkowana ?

Dotacja w formie grantu nie jest opodatkowana


2. Na kiedy należy obliczyć liczbę zatrudnionych osób? 

Należy wskazać liczbę odpowiadającą wielkości zatrudnienia w przedsiębiorstwie (liczba etatów w oparciu o ekwiwalent pełnego czasu pracy FTE) wg stanu na moment składania wniosku o dofinansowanie w formie grantu, np. składając wniosek we wrześniu 2020 r. należy podać wielkość zatrudnienia (Liczbę pełnych etatów ) na wrzesień 2020 r. 


3. Czy do liczby zatrudnionych wlicza się pracownika, który jest zatrudniony na umowę o pracę, ale jest obecnie na urlopie bezpłatnym?

Osoby przebywające na urlopie bezpłatnym są wliczane do ogólnej liczby zatrudnionych.


4. Czy do liczby zatrudnionych przy prowadzeniu indywidualnej działalności gospodarczej wlicza się osobę prowadząca tę działalność (gdy nie ma ona żadnej umowy o pracę )

Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą jest brana pod uwagę przy wyliczaniu statusu przedsiębiorstwa i FTE (FTE to termin oznaczający jednostkę, według której współczynnik zaangażowania lub zdolności pracownika jest przeliczany na 100% zdolności, czyli jest to odpowiednik pełnych etatów).


5. Jakie dane są potrzebne do obliczenia stawki jednostkowej ?

W celu prawidłowego określenia stawki jednostkowej brane będą pod uwagę następujące dane:

Liczba zatrudnionych osób:

  • Należy wskazać liczbę odpowiadającą wielkości zatrudnienia w przedsiębiorstwie (liczba etatów w oparciu o ekwiwalent pełnego czasu pracy FTE) wg stanu na moment składania wniosku o dofinansowanie w formie grantu. Pod uwagę bierzemy tylko osoby zatrudniane bezpośrednio przez przedsiębiorcę składającego wniosek o dofinansowanie oraz samozatrudnionych.
  • FTE to termin oznaczający jednostkę, według której współczynnik zaangażowania lub zdolności pracownika jest przeliczany na 100% zdolności, czyli jest to odpowiednik pełnych etatów. Na potrzeby kalkulacji FTE należy uwzględnić liczbę osób związanych z przedsiębiorcą stosunkiem pracy (jeśli właściciel jest pracownikiem firmy, jest uwzględniany w kalkulacji) w przeliczeniu na pełne etaty zgodnie z ustawowym czasem pracy.
  • Jeśli w umowie o pracę nie napisano inaczej, pracownika obowiązuje podstawowy wymiar czasu pracy. Oznacza on:
  • Ilość godzin pracy w ciągu dnia – 8
  • Ilość godzin pracy w tygodniu – przeciętnie 40, jeśli tydzień jest pięciodniowy,
  • Okres rozliczeniowy – nieprzekraczający 4 miesięcy.
  • Pełny wymiar czasu pracy został określony w art. 129 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, z późn. zm.).

W wyliczeniach nie uwzględniamy pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego oraz na zwolnieniu opiekuńczym ze względu na epidemię COVID-19.

Uwzględnia się natomiast pracowników przebywających na urlopie bezpłatnym oraz przebywających na zwolnieniu lekarskim czy świadczeniu rehabilitacyjnym. W przypadku osób przebywających na urlopach bezpłatnych czy na zwolnieniach należy uwzględnić jedynie osoby, za które przedsiębiorca płaci składki pracownicze.

Uwaga!

Wielkość zatrudnienia w przedsiębiorstwie na potrzeby określenia właściwej stawki jednostkowej liczona jest inaczej niż wielkość zatrudnienia, jaką należy wziąć pod uwagę, określając status przedsiębiorcy.

Na potrzeby określenia stawki jednostkowej należy uwzględnić liczbę osób zatrudnionych przez przedsiębiorcę na podstawie umowy o pracę w przeliczeniu na pełne etaty zgodnie z ustawowym czasem pracy oraz samozatrudnionych.

Dla określenia statusu przedsiębiorstwa podstawą jest rozporządzenie KE nr 651/2014, co oznacza, że przy wyliczaniu wartości dotyczących zatrudnienia należy dodatkowo uwzględnić dane przedsiębiorstw powiązanych i partnerskich, jak również uwzględnić w kalkulacji zatrudnienia m.in. właścicieli i osoby zatrudnione na podstawie umów cywilno-prawnych (o ile łączy ich stosunek pracy).


6. W jaki sposób dokonać zaokrąglenia otrzymanych wartości zatrudnienia FTE w przypadku gdy wynik nie jest liczbą całkowitą?

W przypadku gdy liczba etatów nie jest liczbą całkowitą należy dokonać zaokrąglenia w dół, np. jeśli na moment złożenia wniosku Wnioskodawca posiada 10,6 etatów, to we wniosku o dofinansowanie dokonuje zaokrąglenia w dół i wykazuje 10.


7. Czy do obliczenia stawki jednostkowej należy uwzględnić osoby zatrudnione na pół etatu?

Tak. Na potrzeby określenia stawki jednostkowej należy zatrudnienie osób zaangażowanych na pół etatu przeliczyć na ekwiwalent pełnego czasu pracy (FTE), zgodnie z wymiarem czasu pracy. Przykładowo, 2 osoby zatrudnione na pół etatu uwzględniamy jako 1 etat.


8. Czy do obliczenia stawki jednostkowej należy uwzględnić osoby zatrudnione na umowy cywilno-prawne?

Nie. Na potrzeby określenia stawki jednostkowej należy uwzględnić liczbę osób związanych z przedsiębiorcą stosunkiem pracy w przeliczeniu na pełne etaty zgodnie z ustawowym czasem pracy.

Na potrzeby kalkulacji FTE należy uwzględnić liczbę osób związanych z przedsiębiorcą stosunkiem pracy (jeśli właściciel jest pracownikiem firmy, jest uwzględniany w kalkulacji) w przeliczeniu na pełne etaty zgodnie z ustawowym czasem pracy.

Zatem wliczamy tylko zatrudnienie w ramach stosunku pracy, czyli w rozumieniu kodeksu pracy.

Nie wliczamy umów zlecenia i o dzieło.


9. Czy wielkość zatrudnienia na potrzeby stawki jednostkowej jest tożsama ze statusem firmy?

Nie. Wielkość zatrudnienia w przedsiębiorstwie na potrzeby określenia właściwej stawki jednostkowej liczona jest inaczej niż wielkość zatrudnienia, jaką należy wziąć pod uwagę, określając status przedsiębiorcy.


10. Czy powinienem uwzględnić pracowników podmiotów powiązanych?

Nie. Na potrzeby określenia stawki jednostkowej pod uwagę bierzemy tylko osoby zatrudniane bezpośrednio przez przedsiębiorcę składającego wniosek o dofinansowanie.

Do wnioskowania o wsparcie jest uprawniona indywidualnie każda z firm powiązanych i do wniosku wpisuje swoją własną liczbę pracowników, a nie łączną liczbę pracowników we wszystkich podmiotach powiązanych.


11. Czy mogę poprawić liczbę zatrudnionych w złożonym wniosku?

Jeśli firma pomyli się we wniosku o dofinansowanie wpisując liczbę zatrudnionych i sama zidentyfikuje ten błąd, to może wycofać błędnie wypełniony wniosek, a następnie sporządzić/wysłać wniosek zawierający poprawne dane. Nie ma możliwości wprowadzania zmian we wniosku już złożonym.


12. Jak mam wyliczyć wysokość stawki?

Wysokość stawki wylicza się automatycznie w Generatorze Wniosków o grant na podstawie liczby osób zatrudnionych przez przedsiębiorcę, zgodnie z Tabelą stawek jednostkowych w projektach w zakresie wsparcia utrzymania działalności w sytuacji nagłego niedoboru lub braku płynności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Tabela stawek jednostkowych stanowi załącznik  do Regulaminu naboru w ramach wezwania do składania wniosków o granty na Kapitał obrotowy Regionalny Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego  na lata 2014-2020).


13. Na jakiej podstawie będą wypłacane środki?

Dofinansowanie przyznane Beneficjentowi wypłacane jest w formie grantu. Grant wypłacany jest na podstawie podpisanej umowy oraz po uprzednim wniesieniu należytego zabezpieczenia wykonania umowy o dofinansowanie w formie grantu wniesionego przez Beneficjenta i  zaakceptowanego przez WMARR S.A. w Olsztynie.

Grant wynosi 100% dofinansowania i wypłacany jest jednorazowo.


14. Czy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej może otrzymać wsparcie?

Tak. Wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej są przedsiębiorcami i mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach konkursu.


15. Czy konieczne jest utrzymanie tych samych pracowników, którzy byli zatrudnieni w momencie składania wniosku i podpisania umowy ?

Środki przekazywane na kapitał obrotowy nie są powiązane z koniecznością utrzymania poziomu zatrudnienia. W trakcie realizacji projektu przedsiębiorca może dokonywać zmian w zakresie personelu przedsiębiorstwa.


16. Czy spółka działająca krócej niż 12 miesięcy nie dostanie wsparcia?

Jednym z warunków kwalifikacji do projektu grantowego „Wsparcie antykryzysowe dla mikro i małych przedsiębiorstw Warmii i Mazur” jest prowadzenie działalności na dzień 31 grudnia 2019 r. Firmy zarejestrowane na ten dzień są uprawnione do otrzymania wsparcia w ramach konkursu, a więc również te działające krócej niż 12 miesięcy.

Warunek uznaje się za spełniony w sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadził w tym dniu działalność, tj. na przykład na ten dzień nie była ona zawieszona.


17. Spadek obrotów – jakie to ma znaczenie?

Do wsparcia w ramach konkursu kwalifikują się przedsiębiorcy, którzy odnotowali spadek obrotów o co najmniej 30% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca kalendarzowego roku poprzedniego.


18. Jak obliczyć czy spełniam kryterium spadku obrotów?

Zgodnie z kryteriami, do wsparcia w ramach konkursu kwalifikują się przedsiębiorcy, którzy odnotowali spadek obrotów o co najmniej 30% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca kalendarzowego roku poprzedniego.

Np.

A) Forma liczenia spadku obrotów: miesiąc do miesiąca

Miesiąc spadku obrotów : Kwiecień

Wartość obrotów w miesiącu poprzedzającym spadek obrotów : 7 543 000,76 (marzec 2020)

Wartość obrotów w miesiącu spadku obrotów : 534 876,56 (kwiecień 2020)

Spadek obrotów związany z COVID-19 (%): = (7 543 000,76 – 534 876,56) / 7 543 000,76 *100 = 92,91


B) Forma liczenia spadku obrotów: rok do roku

Wartość obrotów w wybranym miesiącu 2019 roku: 1 000 000,00 (kwiecień 2019)

Wartość obrotów w wybranym miesiącu 2020 roku: 150 000,00 (kwiecień 2020)

Spadek obrotów związany z COVID-19 (%): = (1 000 000,00 – 150 000,00) / 1 000 000,00 *100 = 85

Spadek obrotów może być wykazany dopiero od kolejnego miesiąca po 1 lutego 2020 r. tj. od marca 2020 r.

Spadek przychodów ze sprzedaży w marcu 2020 r. należy porównać do przychodów ze sprzedaży w lutym 2020 r. Alternatywnie, spadek przychodów ze sprzedaży w marcu 2020 r. może zostać porównany do przychodów ze sprzedaży z marca 2019 r. Dalej – spadek przychodów ze sprzedaży w kwietniu 2020 r. może zostać porównany do przychodów ze sprzedaży w marcu 2020 r. albo kwietniu 2019 r. (wedle wyboru przedsiębiorcy).


19. Czy muszę przedstawić jakieś potwierdzenie spadku obrotów?

Przed podpisaniem umowy WMARR zwróci się z prośbą o przedstawienie dokumentów źródłowych, które potwierdzą spadek obrotów zgodnie z zadeklarowaną wartością.


20. Jakie dokumenty trzeba przedstawić do weryfikacji spadku obrotów w firmie?

W zależności od wybranej formy rozliczeń w przedsiębiorstwie dokumentami potwierdzającymi spadek obrotów mogą być:

  • księgi rachunkowe, księga przychodów i rozchodów, ewidencja przychodów pod ryczałt ewidencjonowany, inne (kserokopie poświadczone za zgodność z oryginałem)
  • dla podmiotów rozliczających się w oparciu o kartę podatkową – np. rachunki i faktury, paragony fiskalne.


21. Czy będą realizowane postępowania o zamówienia w przypadku uzyskanych grantów?

Nie. Z uwagi, że grant jest rozliczany na podstawie stawek jednostkowych Grantobiorcy nie mają obowiązku stosowania zasad dotyczących udzielania zamówień w projekcie, które są określone w rozdziale 6.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.


22. Czy z dotacji można opłacić zaległe i bieżące składki ZUS?

Tak. Wydatki mogą dotyczyć pokrycia bieżących opłat i kosztów (m.in wynagrodzenia pracowników, ZUS, koszty wynajmu, inne opłaty i koszty bieżące, inne zobowiązania publiczno-prawne, finansowania kapitału obrotowego).


23. Na jakim etapie muszę złożyć oświadczenie o statusie mikro bądź małego przedsiębiorcy?

Oświadczenie o statusie mikro bądź małego przedsiębiorcy będzie wymagane na etapie złożenia  wniosku.


24. Jaki jest warunek wypłaty dofinansowania?

Dofinansowanie wypłacane jest po ustanowieniu i wniesieniu przez Beneficjenta zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z Umowy, w formie: weksla in blanco, z podpisem notarialnie poświadczonym wraz z deklaracją wekslową, zgodnie ze wzorami opublikowanymi na internetowej stronie naboru działającej pod adresem www.wmarr.olsztyn.pl, a w przypadku grantu przekraczającego kwotę 24.000 zł  ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia w formie wybranej spośród wskazanych w Regulaminie naboru na kwotę odpowiadającą co najmniej 120% powierzonego grantu, pod warunkiem jego akceptacji przez W-MARR S.A. w Olsztynie.

Możliwe jest osobiste podpisanie weksla przez osoby reprezentujące Wnioskodawcę w siedzibie W-MARR S.A. w Olsztynie.

Formy dodatkowego zabezpieczenia:

  • zastaw rejestrowy na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów, W-MARR S.A. w Olsztynie wymaga przelewu wierzytelności z umowy ubezpieczenia przedmiotu zastawu na W-MARR S.A. w Olsztynie,
  • hipoteka ustanowiona na nieruchomości Grantobiorcy lub nieruchomości osób trzecich. W-MARR S.A. w Olsztynie wymaga przelewu wierzytelności z umowy ubezpieczenia zabudowanej nieruchomości na W-MARR S.A. w Olsztynie,
  • poręczenie według prawa cywilnego udzielone przez inne osoby/podmioty niż poręczyciele wekslowi,
  • gwarancja bankowa,
  • inne, po uprzedniej weryfikacji i zaakceptowaniu przez W-MARR S.A. w Olsztynie.

Zabezpieczenie prawidłowej realizacji Umowy opisane jest w § 5 Umowy.


25. Wysokość obrotów należy określić na podstawie deklaracji VAT czy rachunku zysków i strat?

W zależności od formy rozliczeń w przedsiębiorstwie: w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych pozycja przychody netto ze sprzedaży z rachunku zysków i strat, lub  dane z księgi przychodów i rozchodów, lub ewidencji przychodów pod ryczałt ewidencjonowany,  lub zestawienie wystawionych faktur lub rachunków w przypadku, gdy Wnioskodawca  korzysta z karty podatkowej.


26. Czy na potrzeby wyliczenia stawki jednostkowej dopuszczalne jest wskazanie we wniosku o dofinansowanie mniejszej liczby pracowników – a więc takiej, jaką Wnioskodawca planuje objąć wnioskiem, nie zaś stanu zatrudnienia wszystkich pracowników, a więc i tych , których Wnioskodawca nie planuje obejmować wnioskiem?

Dopuszczalne jest ubieganie się o dofinansowanie mniejszej liczby osób niż ta, która wynika z obliczonego FTE firmy.


27. Trudna sytuacja ekonomiczna na 31.12.2019 kiedy występuje?

Dofinansowanie w ramach konkursu mogą otrzymać wyłącznie przedsiębiorcy, którzy na dzień 31 grudnia 2019 r. nie znajdowali się w trudnej sytuacji zgodnie z art. 2 pkt 18 rozporządzenia KE nr 651/2014.

Żeby sprawdzić, czy Twoje przedsiębiorstwo nie było w trudnej sytuacji ekonomicznej, musisz dokonać analizy danych finansowych wg stanu na koniec 2019 r.:

Jeśli Twoja firma istnieje od ponad trzech lat, jej zakumulowane straty (jeśli występują) nie mogą przekraczać połowy kapitałów. W tym celu zsumuj kapitał podstawowy, własny, zapasowy, kapitał z aktualizacji wyceny, pozostałe kapitały rezerwowe (w zależności od tego, jakie z tych wielkości są ujęte w księgach Twojej firmy) i odnieś do sumy strat z lat ubiegłych i z 2019 r.;

Twoje przedsiębiorstwo na koniec 2019 r. nie mogło podlegać zbiorowemu postępowaniu w związku z niewypłacalnością, postępowaniu likwidacyjnemu, upadłościowemu lub rozwiązaniu / wykreśleniu z rejestrów;

Twoje przedsiębiorstwo otrzymało pomoc na ratowanie i na koniec 2019 r. nie spłaciło pożyczki lub nie zakończyło umowy o gwarancję lub otrzymało pomoc na restrukturyzację i na 31.12.2019 r. nadal podlegało planowi restrukturyzacyjnemu; wartość zobowiązań pieniężnych firmy nie przekraczała wartości jej majątku przez okres dłuższy niż 24 miesiące.

Szczegółowe zasady określające kryteria przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji znajdziesz w art. 2 pkt 18 rozporządzenia KE nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.

W przypadku, gdy twój wniosek o grant zostanie oceniony pozytywnie, przed podpisaniem umowy  WMARR zwróci się z prośbą o przedstawienie dokumentów źródłowych, które potwierdzą, że nie pozostawałeś w trudnej sytuacji zgodnie ze złożonym oświadczeniem. Dokumenty, które przed podpisaniem umowy będą weryfikowane:

  • bilans i rachunek zysków i strat na 31.12.2019 (kserokopia potwierdzona za zgodność z oryginałem) - w przypadku spółek prawa handlowego, spółek cywilnych, spółek partnerskich oraz innych podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania, 
  • księga przychodów i rozchodów dla podmiotów zobowiązanych do jej sporządzania, PIT za rok 2019 (kserokopia potwierdzona za zgodność z oryginałem) – w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nie zobowiązanych do sporządzania bilansu i rachunku zysków i strat.


28. Czy przedsiębiorca może złożyć kilka wniosków?

Nie. Wnioskodawca w ramach niniejszego naboru może złożyć jeden wniosek o dofinansowanie. W przypadku złożenia więcej niż 1 wniosku będzie  brany pod uwagę wniosek złożony jako pierwszy, chyba że zostanie wycofany  zgodnie z regulaminem konkursu.


29. Koszty kwalifikowane, jak będą weryfikowane i na jakim etapie?

Projekt jest rozliczany na podstawie stawek jednostkowych, czyli jednej z uproszczonych metod rozliczania projektów. Wydatki rozliczone za pomocą stawki jednostkowej są traktowane jako wydatki poniesione. Przedsiębiorca nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych na potwierdzenie poniesienia wydatków rozliczanych stawką jednostkową.


30. Czy jeśli firma będzie działać przez kolejne 3 miesiące od otrzymania dotacji, a ja będę w trakcie tych trzech miesięcy zmuszony zwolnić pracowników, to czy dotację będę musiał zwrócić?

Jeśli stan zatrudnienia nie zostanie utrzymany, dotacja nie będzie podlegała zwrotowi.


31. Czy warunkiem wnioskowania o wsparcie jest brak zaległości w podatkach i składkach na ubezpieczenie społeczne?

Zgodnie z dokumentacją konkursową, warunkiem otrzymania dofinansowania jest złożenie oświadczenia o braku zaległości publicznoprawnych.

Przedsiębiorca może mieć zaległości z tytułu należności publicznoprawnych, tylko pod warunkiem, że w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 w 2020 r. złożył do właściwego organu/organów wniosek/wnioski o skorzystanie z instrumentów wsparcia w ramach pakietu ustaw składających się na tzw. Tarczę antykryzysową, w zakresie zwolnienia lub przesunięcia terminów uiszczania danin publicznych. Jednocześnie zobowiązuje się przedstawić potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie takich wniosków na wezwanie WMARR przed podpisaniem umowy o grant, np.: zwolnienie ze składek ZUS na 3 miesiące, odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności ZUS, umorzenie całości lub części zaległości podatkowej, odroczenie terminu zapłaty zaliczek na podatek od wypłacanych wynagrodzeń.


32. Czy przedsiębiorca, którego siedziba znajduje się w woj. warmińsko-mazurskim a podatek dochodowy odprowadza poza naszym województwem uprawniony jest do  ubiegania się o grant?

Nie. Wnioskodawcą może być mikro i mały przedsiębiorca, który posiada siedzibę / oddział /miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie woj. warmińsko-mazurskiego i prowadzi działalność na terenie województwa warmińsko-mazurskiego oraz odprowadza swój podatek dochodowy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego (decydująca jest właściwość urzędu skarbowego znajdującego się na terenie województwa warmińsko-mazurskiego).


33. Czy w grantach obowiązuje okres trwałości?

Okres trwałości nie obowiązuje przy grantach na kapitał obrotowy.


34. Czy mogę być wnioskodawcą, jeśli nie zatrudniam pracowników?

W rozumieniu zasad konkursu jest Pan pracownikiem swojej firmy. Może Pan wnioskować o wsparcie na 1 pracownika na okres 3 miesięcy.


35. Czy mogę wycofać złożony wniosek?

Wnioskodawca ma możliwość wycofania wniosku o dofinansowanie. W takim przypadku wnioskodawca wycofuje wniosek o dofinansowanie  zgodnie z regulaminem naboru § 4.


36. Kiedy mogę złożyć kolejny (po wycofaniu pierwszego wniosku) wniosek?

Wnioskodawca może złożyć kolejny wniosek o dofinansowanie w naborze, wyłącznie w przypadku, gdy wycofał wniosek o dofinansowanie w trybie, o którym mowa w § 4 Regulaminu naboru w ramach wezwania do składania wniosków o granty na Kapitał obrotowy.


37. Co będzie decydować o przyznaniu dofinansowania?

O przyznaniu dofinansowania decydują kryteria obligatoryjne, punktowe i rozstrzygające. Szczegółowy wykaz znajduje się w Regulaminie naboru – załącznik nr 1 oraz w Szczegółowym opisie osi priorytetowej I Inteligentna Gospodarka Warmii i Mazur Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 (str. 494-503)


38. Kiedy zostanie uruchomiony Generator Wniosków ?

Generator Wniosków o grant zostanie uruchomiony 30 września 2020 r. o godzinie 08:00 (zgodnie z oficjalnym polskim czasem urzędowym) pod linkiem https://granty.wmarr.olsztyn.pl

Wniosek o dofinansowanie należy złożyć wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem Generatora Wniosków o grant. Wszelkie inne postaci elektronicznej lub papierowej wizualizacji treści wniosku nie stanowią wniosku o dofinansowanie i nie będą podlegać ocenie.


39. Jak rozliczyć stawkę jednostkową?

Rozliczenie stawki jednostkowej jest dokonywane na podstawie liczby miesięcy utrzymanej działalności przedsiębiorstwa, przy czym za utrzymanie funkcjonowania przedsiębiorstwa rozumie się prowadzenie działalności gospodarczej. Weryfikacja utrzymania prowadzenia działalności gospodarczej zostanie dokonana na etapie rozliczenia dofinansowania poprzez sprawdzenie we właściwych rejestrach publicznych.


40. Czy konieczny jest oddzielny rachunek bankowy aby przekazać dofinansowanie?

Nie. Nie ma konieczności prowadzenia wyodrębnionego rachunku dla grantu.


41. Czy wniesienie zabezpieczenia umowy jest obowiązkowe?

Tak. Jest to niezbędne do wypłaty dofinansowania przez WMARR.

Brak ustanowienia lub niewniesienie zabezpieczenia w terminie wynikającym z umowy i formie zaakceptowanej przez WMARR, stanowi podstawę do wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym.

Wnioskodawca zobowiązany jest do ustanowienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy o powierzenie grantu, w formie: weksla in blanco, z podpisem notarialnie poświadczonym wraz z deklaracją wekslową, zgodnie ze wzorami opublikowanymi na internetowej stronie naboru działającej pod adresem www.wmarr.olsztyn.pl, a w przypadku grantu przekraczającego kwotę 24.000 zł  ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia w formie wybranej spośród wskazanych w Regulaminie naboru na kwotę odpowiadającą co najmniej 120% powierzonego grantu, pod warunkiem jego akceptacji przez ION (Instytucję Organizującą Nabór).

Możliwe jest osobiste podpisanie weksla przez osoby reprezentujące Wnioskodawcę w siedzibie ION (Instytucji Organizującej Nabór).

Formy dodatkowego zabezpieczenia:

  • zastaw rejestrowy na zasadach określonych w przepisach o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów, ION wymaga przelewu wierzytelności z umowy ubezpieczenia przedmiotu zastawu na ION,
  • hipoteka ustanowiona na nieruchomości Grantobiorcy lub nieruchomości osób trzecich. ION wymaga przelewu wierzytelności z umowy ubezpieczenia zabudowanej nieruchomości na ION,
  • poręczenie według prawa cywilnego udzielone przez inne osoby/podmioty niż poręczyciele wekslowi,
  • gwarancja bankowa,
  • inne, po uprzedniej weryfikacji i zaakceptowaniu przez ION.


42. W jakiej sytuacji trzeba będzie zwrócić dotację?

Wsparcie jest bezzwrotne. Ewentualny zwrot może dotyczyć sytuacji, gdy firma zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zadeklarowanym wskaźnikiem rezultatu – Liczba miesięcy utrzymania działalności przedsiębiorstwa.

Jest to okres 1, 2, 3 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej (zwrot proporcjonalny do liczby miesięcy, w których firma zaprzestanie prowadzenia działalności). Podobnie, jeśli nieprawidłowo zostanie określony status mikro lub małego przedsiębiorcy, albo zadeklarowane zostanie, że 31.12.2019 firma nie była w trudnej sytuacji, a na etapie rozliczenia zaliczki okaże się, że była – w takich sytuacjach zwrot 100%.


43. Jak zostanie zweryfikowane utrzymanie działalności firmy?

Wskaźnik rezultatu zostanie zweryfikowany przez WMARR na etapie realizacji umowy, w szczególności poprzez sprawdzenie w ogólnodostępnych rejestrach, czy przedsiębiorca utrzymał prowadzenie działalności zgodnie z zadeklarowanym okresem, na który otrzymał wsparcie finansowe. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 22-24 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2019r. poz. 1292,z późn. zm.), otwarcie likwidacji lub otwarcie postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego przedsiębiorcy jest traktowane jako zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej.


44. Jaki jest maksymalny limit wsparcia dla jednego przedsiębiorcy, możliwy do uzyskania z różnych źródeł?

Maksymalny limit wsparcia dla jednego przedsiębiorcy, możliwy do uzyskania z różnych źródeł wynosi 800 tys. euro.

Określa to Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Rozwoju z dnia 28 kwietnia 2020 r. w sprawie udzielania pomocy w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 (Dz. U. poz 773).

Ocena kryterium w zakresie nieprzekraczania dostępnych limitów pomocy zgodnie z Rozporządzeniem MFiPR, tj. 800 tys. euro dla jednego przedsiębiorcy, dokonana będzie na podstawie oświadczenia załączonego do wniosku o dofinansowanie oraz formularza składanego przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.


45. Czy można łączyć pomoc w ramach dotacje na kapitał obrotowy z inna pomocą publiczną?

Tak, wsparcie z konkursu będzie można łączyć z innymi formami wsparcia związanymi z COVID-19, w szczególności niestanowiącymi pomocy publicznej. W przypadku, gdy wsparcie w ramach konkursu jest łączone z innymi formami wsparcia związanego z COVID-19 stanowiącego pomoc publiczną, mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce w postaci subwencji i ulg w płatnościach, łączny limit pomocy uzyskanej z różnych źródeł nie może przekroczyć 800 tys. euro, zaś w przypadku beneficjentów działających w (i) sektorze rybołówstwa i akwakultury nie może przekroczyć 120 tys. EUR, a (ii) w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych – 100 tys. EUR. Dotyczy to np. dodatkowych zwolnień z podatku od nieruchomości. Pewne ograniczenia mogą mieć zastosowanie w przypadku pomocy przyznanej na projekty badawczo-rozwojowe związane z COVID-19) i selektywnych subsydiów płacowych, w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych do maksymalnej intensywności w tych sekcjach. Pomoc publiczna udzielana w ramach niniejszego naboru może być kumulowana z inną pomocą publiczną do łącznego limitu nieprzekraczającego 800 tys. EUR (w przypadku przedsiębiorców działających w grupie, limit ten stosuje się do całej grupy).

Przedsiębiorca może to sprawdzić na stronie: https://www.uokik.gov.pl/covid19_a_pomoc_publiczna.php#faq3997

Wsparcie w ramach naboru może być łączone z pomocą de minimis. Wartość dotychczasowej pomocy de minimis nie ma wpływu na możliwą do otrzymania wysokość wsparcia w ramach naboru.


46. Definicja pracownika na potrzeby kwalifikacji przedsiębiorstwa do udziału w naborze

Na potrzeby ustalenia statusu mikro lub małego przedsiębiorstwa, należy stosować zapisy ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE) NR 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. UE L 187/1).

Zgodnie z tym aktem prawnym w skład personelu wchodzą: (i) pracownicy, (ii) osoby pracujące dla przedsiębiorstwa, podlegające mu i uważane za pracowników na mocy prawa krajowego, (iii) właściciele-kierownicy oraz (iv) partnerzy prowadzący regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiący z niego korzyści finansowe.

W liczbie pracowników nie uwzględnia się pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych i zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Uwzględnia się natomiast pracowników przebywających na urlopie bezpłatnym oraz przebywających na zwolnieniu lekarskim czy świadczeniu rehabilitacyjnym.

Sposób przeliczania liczby pracowników na potrzeby ustalenia, czy przedsiębiorca mieści się w limicie zatrudnienia przewidzianym dla  mikro lub małego przedsiębiorcy odbywa się poprzez wyliczenie Rocznych Jednostek Rozliczeniowych (RJR), o których mowa w dokumentacji naboru, a nie poprzez sumowanie liczby osób.


47. Czy jednoosobowa spółka z o.o., której właściciel nie jest  w niej zatrudniony może składać wniosek o grant?

W przypadku gdy właściciel jednoosobowej spółki z o.o. nie jest w niej zatrudniony, spółka nie może ubiegać się o grant na kapitał obrotowy. Właściciel nie jest bowiem związany z przedsiębiorcą (spółką z o.o.) stosunkiem pracy, nie jest też samozatrudnionym.


48. Na podstawie jaki dokumentów  należy  wyliczyć  spadek obrotu  firmy  danego miesiąca (księgi handlowe czy deklaracje VAT)?

Należy wykazać wartości z ksiąg handlowych.


49. Czy o grant mogą ubiegać się właściciele sklepów spożywczych, którzy posiadają w sprzedaży alkohol, tytoń i prowadzą punkty lotto, właściciele barów sprzedających alkohol i tytoń lub przedsiębiorcy prowadzący działalność hotelową?

O grant mogą ubiegać się przedsiębiorcy prowadzący sklep spożywczy o ogólnym charakterze, posiadający w swojej ofercie poza żywnością  m.in. alkohol, papierosy i możliwość zagrania w lotto. Podobnie każdy przedsiębiorca prowadzący hotel lub restaurację może ubiegać się o grant. Decydująca jest główna działalność przedsiębiorcy.

Wykluczone są specjalistyczne sklepy z tytoniem, alkoholami, czy też punkty totalizatora/ zakładów bukmacherskich, czy też inne tego typu punkty z automatami i grami losowymi, kasyna. Przykładowe wykluczone PKD: Sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, Sprzedaż detaliczna wyrobów tytoniowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, bo są to typowe sklepy alkoholowe i tytoniowe.


50. Jak będzie się odbywało logowanie do generatora? Czy przy pomocy loginu i hasła, czy w inny sposób?

Formularz wniosku  w generatorze nie będzie wymagał wcześniejszego logowania.

Generator wniosków o grant zostanie uruchomiony z dniem 30.09.2020 r. o godzinie 8.00.00 (zgodnie z oficjalnym polskim czasem urzędowym) pod linkiem https://granty.wmarr.olsztyn.pl. Gotowy do wypełniania Formularz wniosku pojawi się bezpośrednio na tej stronie, bez konieczności przechodzenia na inne podstrony. O wskazanej godzinie należy wejść na stronę https://granty.wmarr.olsztyn.pl lub odświeżyć jeśli już ktoś się na niej znajduje.

W formularzu każde z pól musi zostać wypełnione. W polach tekstowych, które nie dotyczą Wnioskodawcy należy wpisać „-” lub „nie dotyczy”.

Do formularza można przekopiowywać  (na zasadzie kopiuj – wklej) przygotowane uprzednio w formacie Word treści – np. nazwę firmy, imiona i nazwiska, adresy e-mail.


W formularzu znajdują się cztery pola dotyczące Zakresu finansowego wniosku:

- Liczba miesięcy – pole nieedytowalne. Pole wypełniane jest automatycznie liczbą 3

- FTE – liczba pełnych etatów – pole wymagane – Liczbę etatów należy wybrać z listy rozwijalnej.

- Stawka jednostkowa – pole nieedytowalne – Pole zostanie wyliczone automatycznie

- Łączna kwota wnioskowanego grantu – pole nieedytowalne – Pole jest wyliczane automatycznie


W formularzu wniosku znajdują się również cztery Oświadczenia, które należy zatwierdzić poprzez oznaczenie kliknięciem pola wyboru (checkbox).


Po wypełnieniu całości formularza należy nacisnąć przycisk „Wyślij wniosek”. W przypadku nieprawidłowego wypełnienia wniosku formularz zgłosi błąd ze wskazaniem pól, które należy poprawić. Po poprawieniu błędu ponownie należy nacisnąć przycisk „Wyślij wniosek”.


Do wysłania wniosku w Generatorze wniosków nie będzie potrzebny podpis elektroniczny ani profil zaufany.


51. Czy do wniosku składanego w generatorze dołącza się skany załączników? Czy załączniki składane będą tylko w formie papierowej?
 

W generatorze wniosków Wnioskodawca składa wyłącznie wniosek o grant. Wszystkie wymagane załączniki należy złożyć w wersji papierowej wraz z papierową wersją  przesłanego wniosku o grant.

Wersję papierową wniosku o grant (wysłanego w generatorze) i załączników należy przygotować  w 2 egzemplarzach (trwale spięte) i dostarczyć do WMARR S.A. w ciągu 3 dni roboczych (licząc od pierwszego dnia roboczego następującego po dniu wysłania wniosku w wersji elektronicznej) zgodnie z zapisami  Regulaminu naboru w § 4 Zasady składania i wycofywania wniosków o grant oraz § 5 Sposób przygotowania dokumentacji aplikacyjnej.


52. Jak należy wypełnić tabelę w Załączniku nr 3  Dokument obrazujący spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży)? Czy uzupełniamy wszystkie wskazane miesiące?

W tabeli należy uzupełnić dane dotyczące tylko tych dwóch miesięcy, które posłużą do wykazania spadku obrotów gospodarczych w przedsiębiorstwie o min 30 %.

Przykład 1 :

Spadek  przychodów ze sprzedaży  w sytuacji, gdy przedsiębiorca wykazuje spadek obrotów  w danym miesiącu do miesiąca poprzedzającego w danym roku

 

n

n-1

n-2

n-3

n-4

n-5

n-6

Miesiąc/Rok

sierpień 2020

lipiec 2020

czerwiec 2020

maj 2020

kwiecień 2020

marzec 2020

luty 2020

Obrót*

 

 

 

 

 35 000,00

 50 000,00

 

 

 

* wypełnienie poniższej części tabeli jest wymagane w sytuacji, gdy przedsiębiorca wykazuje spadek obrotów w danym miesiącu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku

Miesiąc/Rok

sierpień 2019

lipiec 2019

czerwiec 2019

maj 2019

kwiecień 2019

marzec 2019

luty 2019

Obrót*

 

 

 

 

 

 

 



Przykład 2 :

Spadek  przychodów ze sprzedaży  w sytuacji, gdy przedsiębiorca wykazuje spadek obrotów w danym miesiącu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku

 

n

n-1

n-2

n-3

n-4

n-5

n-6

Miesiąc/Rok

sierpień 2020

lipiec 2020

czerwiec 2020

maj 2020

kwiecień 2020

marzec 2020

luty 2020

Obrót*

 

 

 

 

 

 30 000,00

 

 

 

* wypełnienie poniższej części tabeli jest wymagane w sytuacji, gdy przedsiębiorca wykazuje spadek obrotów w danym miesiącu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku

Miesiąc/Rok

sierpień 2019

lipiec 2019

czerwiec 2019

maj 2019

kwiecień 2019

marzec 2019

luty 2019

Obrót*

 

 

 

 

 

 43 000,00

 


n - pełny miesiąc, w którym nastąpił spadek obrotów                                                                                                

n-1; n-2; n-3; n-4; n-5; n-6 = miesiące od 1 do 6 poprzedzające miesiąc, w którym nastąpił spadek obrotów.                                                                                                  



53. Czy w Załączniku nr 3 Dokument obrazujący spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) wykazujemy tylko przychody ze sprzedaży czy także otrzymane dotacje i inne pozasprzedażowe?

W tym załączniku wykazujemy wszelkie wpływy ze sprzedaży towarów i usług, pomniejszone o kwotę podatku VAT. Do obrotu wlicza się kwoty uzyskane z dotacji, zadatków, przedpłat czy zaliczek, natomiast nie włącza się przychodów takich jak odsetki na rachunku w banku. W wyliczaniu obrotu żadnej roli nie odgrywają też koszty, jakie ponosi przedsiębiorca, aby osiągnąć swój zysk. Firmy zwolnione z VAT-u obliczają obrót w kwocie brutto (nie odejmując VAT-u), natomiast vatowcy ujmują obrót netto (pomniejszony o podatek od towarów i usług).
Przypominamy, iż zgodnie z art. 29a. ust.1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.) obrotem jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

54. Jak wyliczyć wskaźnik FTE dla spółki jawnej – sami wspólnicy, która nie zatrudnia pracowników?

Jeśli wspólnicy spółki jawnej są jednocześnie zatrudnieni w niej na podstawie umowy o pracę, wówczas FTE liczone jest jako ilość pełnych etatów w zaokrągleniu w dół do liczb całkowitych. Jeśli wspólnicy nie są w niej zatrudnieni FTE=0. Status przedsiębiorcy ma wyłącznie spółka jawna, a nie wspólnicy spółki jawnej.


55. Czy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność, który ma prawo do emerytury, bądź jest pracownikiem innej firmy, może ubiegać się o grant?

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność, który ma prawo do emerytury, bądź jest pracownikiem innej firmy, ma prawo ubiegać się o wsparcie w ramach swojej działalności.


56. Czy przedsiębiorca (osoba fizyczna) prowadzący kilka rodzajów działalności może złożyć kilka wniosków?

Osoba fizyczna – przedsiębiorca prowadzący kilka rodzajów działalności, może ubiegać się o wsparcie  w ramach jednego przedsiębiorstwa (może złożyć tylko jeden wniosek o dofinansowanie).


57. Jaki jest czas na wydatkowanie  środków  z grantu?

WMARR nie ogranicza czasu wydatkowania środków z grantu.

Ostatnio zmieniany poniedziałek, 28 wrzesień 2020 11:36

Kontakt

Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
w Olsztynie

Plac Gen. Józefa Bema 3, 10-516 Olsztyn
tel.: 89 521 12 50 - sekretariat e-mail: wmarr@wmarr.olsztyn.pl



Agencja urzęduje od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.30-15.30


Regionalny Fundusz Pożyczkowy
czynny od poniedziałku do piątku
w godzinach 8.00-15.00 pokój nr 15
tel. 89 521 12 79, 89 521 12 89

Punkt Informacyjny RPO WiM na lata 2014-2020
czynny od poniedziałku do piątku
w godzinach 7.30-15.30
tel. 89 521 12 50email: piwmarr@wmarr.olsztyn.pl

Deklaracja Dostępności

Przydatne linki:
instytucja_sam poznaj_lepiej
facebook_s youtube_s