PYTANIA OGÓLNE
-
całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych projektu: 500.000, 00 zł
-
wydatki kwalifikowalne na zakup maszyn i urządzeń: 450,000,00 zł = 90% wartości projektu
-
wydatki kwalifikowalne na działania informcyjno/promocyjne i szkoleniowe (cross-financing) 50.000,00 zł = 10% wartości projektu.
W ww. przykładzie przy założeniu finansowania unijnego w wysokości np. 49,9%, wartość finansowania unijnego całego projektu wynosi 249.500,00 zł , w tym na działania z wykorzystaniem mechanizmu cross-financingu: 24.950,00 zł. Finansowanie unijne w ramach cross-financingu nie przekracza zatem 10% finansowania unijnego w ramach projektu.
Skany pism w załączeniu
Plik (PDF)
Plik (PDF)
Przez istotną modyfikację należy w szczególności rozumieć modyfikację dotyczącą elementów treściowych wniosku, której skutkiem jest zmiana podmiotowa wnioskodawcy lub przedmiotowa projektu, lub celów projektu, mających wpływ na zmianę zakresu rzeczowego projektu; lub zmiana powodująca zmianę oceny danego kryterium.
Uzupełnienie wniosku o dofinansowanie projektu lub poprawienie w nim oczywistej omyłki nie może prowadzić do jego istotnej modyfikacji.
UWAGA! W związku ze zmianami w ustawie wdrożeniowej pojęcie istotnej modyfikacji projektu nie obowiązuje w konkursach ogłaszanych od 2018 r.
Dla konkursów ogłaszanych od 2017 roku, wniosek o dofinansowanie projektu otrzymuje pozytywną ocenę KOP w przypadku uzyskania co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów w ramach kryteriów merytorycznych punktowych.
W przypadku konkursów z roku 2016, obowiązuje wielkość co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów w ramach kryteriów merytorycznych punktowych (zgodnie z kryteriami obowiązującymi na dzień ogłoszenia konkursów).
„Wzrost zatrudnienia we wspieranych przedsiębiorstwach” jest to wskaźnik produktu, który zgodnie z aktualną instrukcją wypełniania wniosku jest to:
„Rok bazowy to rok, w którym rozpoczęto (w przypadku projektów rozpoczętych) lub na który zaplanowano rozpoczęcie realizacji rzeczowej projektu lub w przypadku wskaźnika Stan zatrudnienia– ostatni rok obrotowy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.”
Dla projektów składanych w roku 2017, w przypadku gdy w projektach mamy wskaźnik Stan zatrudnienia, a wnioskodawca istniał już w roku 2016, to rokiem bazowym powinien być rok 2016.
Obowiązek utrzymania miejsc pracy wynika z przepisów w zakresie trwałości (art. 71 rozporządzenia 1303/2013), zaimplementowanych m.in. do Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS, FS na lata 2014-2020.
Zasadniczo trwałość projektów musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP - w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. W przypadku jednak, gdy projekt podlega pod przepisy o pomocy publicznej, wtedy stosuje się odnośne temu przepisy pomocy publicznej. W przypadku, gdy projekt nie jest objęty pomocą publiczną, miejsca pracy powinny być utrzymane na ww. zasadach ogólnych.
W przypadku objęcia projektu zasadami dot. pomocy publicznej, zapisy SzOOP wskazują na zastosowanie art. 14 rozporządzenia KE nr 651/2014 lub rozporządzenia KE nr 1407/2013 ws. udzielania pomocy de minimis (oraz odnośne im rozporządzenia krajowe).
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia nr 651/2014, miejsca pracy powinny zostać utrzymane przez 5 lat lub 3 lata w przypadku MŚP, jednak w tym wypadku okres liczony jest od dnia pierwszego obsadzenia stanowiska (art. 14 ust. 9 lit. c rozporządzenia nr 651/2014). W przypadku wsparcia uzyskanego na podstawie rozporządzenia de minimis - utrzymanie miejsc pracy odbywa się na ww. zasadach ogólnych, wynikających z art. 71 rozporządzenia 1303/2013.
Zgodnie z ww rozporządzeniem, odwołującym się do Rozporządzenia Komisji 651, wydatkami kwalifikującymi się są te z art. 25 ust. 3 i 4 Rozporządzenia 651.
Są to literalnie „koszty aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu. Jeśli aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane przez cały okres ich użytkowania na potrzeby projektu, za koszty kwalifikowane uznaje się jedynie koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu.”
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 21 lipca w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020, w zakresie kosztów kwalifikowanych odsyła do art. 25 ust 3 i 4 rozporządzenia Komisji ( UE ) 651/2014. Zgodnie z Art. 25 ust. 3 rozporządzenia 651/2014 koszty kwalifikowane projektów badawczo – rozwojowych przypisuje się do konkretnej kategorii działalności badawczo – rozwojowej, i obejmują one między innymi koszt aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu ( art. 25 ust. 3 lit b). Przepis ten nie mówi o aparaturze i sprzęcie, ale o koszcie aparatury i sprzętu. Zakup komputerów wiąże się z nabyciem licencji i oprogramowania, które są niezbędne do korzystania z tego sprzętu. Poprzez koszty aparatury i sprzętu należy rozumieć nie tylko środki trwałe. Do kosztów aparatury i sprzętu można zaliczyć też wartości niematerialne i prawne. W takim przypadku można uznać, że jest to koszt związany z aparaturą i sprzętem. Kluczową zaś kwestią jest to, że koszt ten musi mieć bezpośredni związek z realizacją projektu ( stanowisko takie znajduje potwierdzenie w ustaleniach grupy roboczej ds. pomocy publicznej Ministerstwa Finansów i Rozwoju).
Firmy zagraniczne, których główna siedziba znajduje się poza UE mogą być beneficjentem/partnerem w projekcie w ramach Poddziałań wdrażanych przez WMARR S.A.
Przedsiębiorca zagraniczny może otrzymać wsparcie na takich samych warunkach, jak polskie firmy, tj. po spełnieniu warunków określonych w RPO WiM 2014-2020 i Szoop.
Działalność beneficjenta/partnera musi być prowadzona na terenie woj. warmińsko-mazurskiego a lokalizacja jego siedziby/oddziału musi znajdować się również na jego terenie.
Projekt musi być realizowany na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 dokonano wyboru tzw. inteligentnych specjalizacji czyli branż, które będą traktowane priorytetowo w przypadku udzielania wsparcia. Dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego inteligentne specjalizacje to :
- ekonomia wody
- meblarstwo
- żywność wysokiej jakości
W Regulaminie konkursu wymieniono m. in. Kryterium „Projekt wykazuje wpływ na rozwój co najmniej jednej inteligentnej specjalizacji województwa warmińsko-mazurskiego”
Przedmiotem oceny jest opisany w Biznes Planie zakładany wpływ planowanego przedsięwzięcia na co najmniej jedną inteligentną specjalizację województwa warmińsko-mazurskiego zidentyfikowaną w Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025. Wpływ na rozwój inteligentnych specjalizacji rozumiany jest jako:
- wpływ na eliminowanie negatywnego wpływu zagrożeń i/lub wpływ na wykorzystanie szans zdiagnozowanych w analizie SWOT dla danej inteligentnej specjalizacji
- wpływ na wzmocnienie silnych stron i/lub eliminację słabych stron zdiagnozowanych w analizie SWOT dla danej inteligentnej specjalizacji[1] dyfuzję wyników projektu na więcej niż jeden podmiot działający w obszarze danej inteligentnej specjalizacji
- stworzenie w wyniku projektu możliwości eksportowych w ramach danej specjalizacji i/lub generowanie potencjalnego wzrostu współpracy w europejskich łańcuchach wartości[2]
- wpływ na kreowanie współpracy pomiędzy środowiskiem naukowym, biznesowym, otoczeniem biznesu, administracją w obrębie co najmniej jednej specjalizacji w wyniku realizacji projektu
[1] Analizy SWOT dla poszczególnych specjalizacji ujęte są w raportach z Badania potencjału innowacyjnego i rozwojowego przedsiębiorstw funkcjonujących w ramach inteligentnych specjalizacji województwa warmińsko-mazurskiego dostępnych na stronie www.ris.warmia.mazury.pl
[2] Europejski łańcuch wartości rozumiany jest jako całość działań/ etapów wytwarzania danego produktu w·ramach określonej dziedziny działalności przedsiębiorstwa, angażujący podmioty z·krajów europejskich (w tym m.in. producentów surowców, dostawców, podwykonawców, dystrybutorów, klientów, dostawców usług posprzedażowych, jednostki odpowiadające za utylizację/ recykling, itp.) (opracowanie własne na postawie źródeł rozproszonych)
Partnerzy są współrealizującymi Projekt i muszą złożyć dokumenty rejestrowe oraz inne niezbędne informacje wymagane w momencie złożenia wniosku (np. pkt F w Biznes Planie).
- Art. 33. Ustawy wdrożeniowej mówi „W celu wspólnej realizacji projektu, w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą krajowym programem operacyjnym albo instytucję zarządzającą regionalnym programem operacyjnym, może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej „projektem partnerskim”, na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie.”
- W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020 zapisano „terytorialny obszar realizacji: cały obszar województwa warmińsko – mazurskiego”.
- W Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego , Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 zapisano w pkt. 5.1 zasięg geograficzny kwalifikowalności· zapisano „iż w przypadku RPO w regionie na poziomie NUTS 2, którego dotyczy dany RPO”.
Weryfikowane będzie spełnienie przez Wnioskodawcę wymogów w zakresie utworzenia partnerstwa zgodnie z ustawą wdrożeniową. Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zawartego i dołączonego do wniosku o dofinansowanie porozumienia lub/ oraz umowy Wnioskodawcy oraz treści wniosku o dofinansowanie.
W Instrukcji wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu jest zapis, że wszyscy partnerzy składają dokumenty rejestrowe oraz wymagane załączniki zawarte w dokumentacji konkursowej.
Przedsiębiorca realizujący projekt przy udziale środków z pożyczki zobowiązany jest dołączyć promesę/umowę kredytową/umowę pożyczki lub promesę leasingu.
Wartość środków, na którą wystawiono promesę kredytu/leasingu, podpisano umowę kredytową/pożyczki musi być spójna z·wartością współfinansowania ww. środkami podaną w Biznes Planie – tzn. nie mniejsza niż wartość ww. środków wynikająca z Biznes Planu. Jeżeli promesa nie została dołączona na etapie składania wniosku o dofinansowanie, dokument należy obowiązkowo dostarczyć przed podpisaniem umowy.
Nie dopuszcza się dokumentu promesy kredytowej/leasingu/pożyczki wystawionej bez oceny zdolności kredytowej wnioskodawcy lub dokumentu wystawionego na rzecz wnioskodawcy nie posiadającego zdolności kredytowej.
Podmiot podpisujący umowę o dofinansowanie musi być co do zasady tożsamy z podmiotem, który wnioskował o udzielenie dofinansowania. W sytuacji, gdy podmiot aplikujący zostaje przekształcony po etapie naboru, jak i w trakcie naboru i rozpatrywania wniosku, dochodzi do zmiany podmiotu aplikującego. Zmiana ta traktowana jest jako istotna modyfikacja wniosku o dofinansowanie, która jest niedopuszczalna zgodnie z art. 43 ust. 2 Ustawy z dnia 11 lipca 2014r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020. Należy mieć na uwadze, że w trakcie oceny projektów, na etapie oceny formalnej, Wnioskodawca badany jest m.in. pod kątem niepodlegania wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków UE oraz uprawnień do ubiegania się o dofinansowanie. W przypadku przekształcenia polegającego na przejęciu Wnioskodawcy przez inny podmiot, ocena powyższych nie będzie dotyczyła spółki, która – być może- nie uzyskałaby wyniku pozytywnego
Wnioskodawcą projektu w przypadku projektów partnerskich jest Lider projektu (wskazany w·umowie lub porozumieniu), który składa Wniosek o dofinansowanie projektu i·jest podmiotem wszelkich praw i obowiązków. Liderem przedsięwzięcia powinien być podmiot o·odpowiednim potencjale umożliwiającym koordynację całego przedsięwzięcia. Lider reprezentuje wszystkie umawiające się strony, odpowiada za sprawozdawczość i rozliczenia, jak również odpowiada sam lub poprzez nadzór nad wyłonionym w drodze przetargu wyspecjalizowanym podmiotem, za zarządzanie projektem.
Porozumienie/umowa zawarta przez partnerów projektu powinna określać wyłączną odpowiedzialność Lidera wobec dysponenta środków RPO WiM 2014-2020, z kolei inne podmioty zaangażowane w realizację projektu występują jedynie w charakterze partnerów. Należy pamiętać jednak, że partnerzy nie składają wniosków o płatność. Lider projektu składa wniosek o płatność, dołączając odpowiednie dokumenty księgowe potwierdzające dokonanie wydatków w ramach projektu.
W związku z powyższym Biznes Plan wypełnia lider, a w części F Biznes Planu należy uzupełnić dane dla każdego partnera.
Zgodnie z zapisem w SZOOP „Wnioskodawca założył· przychody· ze sprzedaży na eksport ….. w okresie 12 miesięcy od zakończenia realizacji projektu”. To jest kryterium obligatoryjne. W okresie trwałości projektu poziom sprzedaży na eksport czyli wskaźnik musi być utrzymany.
Zgodnie z Wytycznymi w sprawie kwalifikowalności wydatków w Poddziałaniu 1.2.2 kwalifikowane do wsparcia są koszty wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy personelu: badaczy, techników i pozostałych pracowników pomocowych w zakresie w jakim są oni zatrudnieni przy danym projekcie. Wydatki mogą być kwalifikowane wyłącznie w oparciu o Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i·Rozwoju w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014 – 2020 (Dz.U. 2015 poz. 1075) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r., poz. 488 ze zm.)
Nie zapisano tu zastrzeżenia dotyczącego osób już zatrudnionych w przedsiębiorstwie, które będą brać udział w pracach badawczych w projekcie, tym samym koszty te także są kwalifikowalne.
Działalność Beneficjenta musi być prowadzona na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, przy czym lokalizacja siedziby/oddziału Beneficjenta musi znajdować się na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Lokalizacja siedziby/oddziału Wnioskodawcy na terenie woj. warmińsko-mazurskiego musi być potwierdzona w dokumencie rejestrowym.
Termin rozpoczęcia projektu zależy od tego z jakiego rodzaju pomocy będzie chciał skorzystać Beneficjent, tj. pomocy publicznej czy pomocy de minimis.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w zakresie celu tematycznego 3 wzmacnianie konkurencyjności mikro, małych i średnich przedsiębiorców w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 – realizacja projektu musi rozpocząć się po złożeniu wniosku o dofinansowanie.
Projekty, w których występuje pomoc de minimis muszą być zgodne z właściwymi przepisami prawa wspólnotowego i krajowego dotyczącymi zasad udzielania tej pomocy, obowiązującymi w momencie udzielania wsparcia, w tym w szczególności z następującymi rozporządzeniami: Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020. – wtedy realizacja projektu może się rozpocząć przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, nie wcześniej niż 01.01.2014r
Ze względu na intensywność działalności B+R sektory zostały pogrupowane następująco:
-
intensywność działalności B+R poniżej 1% wydatków na B+R; niska technika,
-
intensywność działalności B+R pomiędzy 1 i 2,5% wydatków na B+R; średnio-niska technika,
-
intensywność działalności B+R pomiędzy 2,5 i 7% wydatków na B+R; średnio-wysoka technika,
-
intensywność działalności B+R większa niż 7% wydatków na B+R; wysoka technika.
Najnowsza publikacja dot. poziomu, na jakim jest klasyfikowana intensywność B+R wydana została w grudniu 2015 r. i zawiera dane za 2014 r (publikacja w załączeniu) - aneks VII
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne...
Przykładowe wyliczenie wskaźnika
Całkowite koszty projektu: 1.100.000 zł
poniesione w latach: 2017 r. – 300.000 zł; 2018 r.– 800.000 zł
Procent dofinansowania - 49% (kwota dofinansowania 539.000 zł)
Kwota dofinansowania w latach: 2017 r. – 147.000 zł, 2018 r. – 392.000 zł
Wskaźnik „Inwestycje prywatne uzupełniające wsparcie publiczne dla przedsiębiorstw (dotacje) będzie wynosił:
w 2017 r. – 153.000 zł (z wyliczenia: 300.000 zł –(minus) 147.000 zł)
w 2018 r. – 561.000 zł (z wyliczenia: 1.100.000 zł –(minus) 147.000 zł – (minus) 392.000 zł; ponieważ wskaźnik podawany jest narastająco)
Wózek widłowy zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych należy do Grupy 7 Środki transportu, Podgrupa 76 Pozostały transport bezszynowy i jest kosztem niekwalifikowanym.
Zgodnie z Wytycznymi w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Osi Priorytetowej Inteligentna Gospodarka Warmii i Mazur, zakup środków transportu jest kosztem niekwalifikowanym.
Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie uprzejmie informuje, że nie jest możliwe sporządzanie i zatwierdzanie „Opinii o innowacyjności” przez te same osoby, które uczestniczyły w przygotowaniu projektu lub innych dokumentów do wniosku.
Zwracamy uwagę, że sporządzającego „Opinię o innowacyjności” (załącznik wymagany w momencie składania wniosku o dofinansowanie) obowiązuje deklaracja bezstronności i poufności (zgodnie z pkt. 3 i 4 ww. dokumentu) tj.:
-
w Pkt. 3 Nie uczestniczyłem/am w przygotowaniu projektu (m.in. na każdym etapie tworzenia technologii, w trakcie tworzenia wniosku o dofinansowanie).
-
w Pkt. 4 Nie będę ubiegać się o udzielenie zamówienia w ramach projektu.
Informujemy, iż zgodnie z punktem 6.4 ustęp 4) Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020:
„Za kwalifikowalne mogą być uznane zaliczki (na określony cel) wypłacone na rzecz wykonawcy, jeżeli zostały wypłacone zgodnie z postanowieniami umowy zawartej pomiędzy beneficjentem a wykonawcą, przy czym, jeżeli umowa została zawarta na podstawie Pzp, zastosowanie ma art. 151a tej ustawy*.
* Jeśli element (robota, usługa, dostawa) objęty zaliczką nie jest w ramach tego projektu kwalifikowalny lub nie zostanie faktycznie wykonany w okresie kwalifikowalności projektu, zaliczka przestaje być wydatkiem kwalifikowalnym."
Rozliczenie dofinansowania wypłaconego w formie zaliczki, jeśli środki z zaliczki zostałyby wpłacone na zaliczkę jest zatem możliwe, na przedstawionych powyżej warunkach. W związku z powyższym zwracamy uwagę, iż do rozliczenia wniosku o płatność niezbędne jest przedstawienie umowy zawartej pomiędzy beneficjentem a wykonawcą oraz zachowanie proporcji źródeł finansowania określonych w umowie o dofinansowanie (tj. odpowiedniego procentu wkładu własnego).
Istnieje możliwość ustanowienia zastawu rejestrowego na środkach trwałych kupowanych w ramach realizacji projektu, których wartość będzie stanowiła 120% kwoty dofinansowania. W takim przypadku należy jednak zaznaczyć, że nie ma możliwości ubiegania się o płatności pośrednie czy też zaliczki.
Ponadto po realizacji projektu możliwe jest ustanowienie zabezpieczenia na zakupionych w projekcie środkach trwałych, na okres trwałości projektu oraz zwolnienie wcześniejszego zabezpieczenia.
Obowiązujące kryterium merytoryczne ogólne wyboru projektów (obligatoryjne) w Osi I (kryterium nr 3) zawiera zapis:
„Weryfikowany będzie pozytywny wpływ projektu na zasadę horyzontalną UE: promowanie równości szans i niedyskryminacji w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zgodnie z art. 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. oraz z Wytycznymi w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020”, tak więc projekt o neutralnym wpływie nie będzie spełniał powyższego kryterium.